Ska dra in vatten till det nybyggda garaget, har aldrig gjort något liknande förut så jag hoppas på lite tips från er.

Tänker koppla in vattenledningen i källaren på huset (där inkommande vattenledningen finns), problemet är att det inte ligger tillräckligt djupt, ca. 0.5-1m under markytan, huset finns i Örnsköldsvik, Västernorrland. Min första tanke var att borra hål i muren och dra vattenledningen genom hålet?

Vilken ledning ska jag välja? tänker högtryckstvätta i garaget, finns det frostsäkra ledningar?

Hur djupt måste jag gräva ned vattenledningen för att den inte ska frysa på vintertid?

Mvh/Håkan
 
Det finns termostatstyrda eluppvärmda ledningar för de som inte vill/kan gräva...

/Jonas
 
såg i förbifarten att tjäldjup för Ö-vik är 1,9 m

men det gäller vid en massa kriterier (= ung värsta fall)

 
www.isover.se har en tjäldjupskarta'

man kan ju alltid bygga en låda i cellplast runt v rören :-/
 
jag har lagt min vattenledning, PEM32, på ca0,4-0,5 meters djup med värmekabel ETL10 utanpå o grå rörisolering, detta ligger kloss under avloppet och allt ligger i ett upponervänt U av blå markisolering. tanken är att spillvärmen skall hålla avloppet isfritt.oftast gör det inte så mycket om pemslang fryser, men man bör undvika skarvar i marken på den som kan glida isär om den fryser ihop.
 
ppalm skrev:
www.isover.se har en tjäldjupskarta'

man kan ju alltid bygga en låda i cellplast runt v rören :-/


kan du lägga upp en direktlänk till tjäldjupskartan jag kan inte hitta den på deras hemsida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.