Ska gräva ned kabel och vill skippa köpa gula rör för massor av pengar.
Däremot har jag sett att man ibland brular lägga en bred och klargul "snitsel" ovanför kabeln så att en eventuell grävare med spade ser den innan det är för sent.
Men var köper man sådan och vad kallas den?
 
Lägg i rör det är dumsnålt att göra något annat tycker iaf. jag. ;)
 
Det finns bestämmelser hur man skall lägga kabel direkt i mark. Bland annat skall den vila på sandbädd. "Snitseln" du undrar över kallas markeringsband.

Jag instämmer dock med föregående talare, lägg ett kabelrör istället. Dessa finns att köpa på byggvaruhusen för 15 - 20 kr per meter.
 
zombie skrev:
Det finns bestämmelser hur man skall lägga kabel direkt i mark. Bland annat skall den vila på sandbädd.
Kablar plöjs ju ner ibland. Då blir det väl ingen sandbädd?
 
zombie skrev:
Det finns bestämmelser hur man skall lägga kabel direkt i mark. Bland annat skall den vila på sandbädd. "Snitseln" du undrar över kallas markeringsband.

Jag instämmer dock med föregående talare, lägg ett kabelrör istället. Dessa finns att köpa på byggvaruhusen för 15 - 20 kr per meter.

Skulle gärna se att du anger en källa på sandbädden?

zingo skrev:
OK, hittade:
[länk]

Men...
Hur tjock är en "sandbädd"?
Det är inte förbjudet att använda bandet?
Vi snackar många meter så även om det bara är 20 kr per meter så...
e0668002.jpg
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=5&hid=899&uid=7&pid=14912

Det är inte förbjudet att använda bandet!

Om du ska gräva så återfyller du bara med det material du grävt upp.. om det inte är vass sprängsten :) Tänkt på att fylla ca 10cm med material mellan kabeln och markeringsbandet.
 
Det är sandjord och de "minst 10 centimeterna" hade jag redan planerat.
Tack för bekräftelse och länk!

 
Vissa saker är dyra här i livet, spar in på något som inte kan få dödlig utgång istället !
Med tanke på marginalen på rör så borde det gå att pressa priserna ordentligt med några telefonsamtal.
Själv fick jag bästa pris av killen som körde minigrävaren.

.Henrik
 
Rinkabyrör har skyddsrör i "lösvikt" eller i 50 m rullar:
Best.nr 4640 13,50 kr/m
Best.nr 4641 540,00 kr/rulle. (10,80kr/m)

 
lite överkurs med rör tycker jag, om man nu inte gräver tvärs över en väg som skall asfalteras. då är det en fördel med rör ifall kabeln måste bytas, eller om man går under en gjuten trädgårdsgång osv mm ...
annars så räcker det med kabelband
 
En ganska intressant fråga är. Vilken typ av kabel skall du gräva ner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.