Har en liten fundering...:

Hur går man till väga för att gräva källare under ett hus som inte har källare? Måste man flytta huset temporärt eller finns det nå´t annat sätt att lösa detta på?

Vore kul om det fanns nå´n här som gjort detta och kan svara på vad det kostar osv, osv...

// Grävling
 
Lägg ner den funderingen tycker jag....... ;)
 
Nu var det väl inte om utan hur som var frågan här.

Då upstår frågan om vad du har för grund idag?

har man plintar så kan man stötta upp runt en plint. Gräva ned till rätt nivå och sen sätta dit en ny plint på rätt längd. Sen är det bara att ta nästa och jobba sig runt.

Annars kan man tydligen ta stålbalkar och lyfta huset lite grand medan man gräver ut och bygger källaren. Sen sätter man ned huset igen. Det var så man byggde kassinot i Sundsvall
 
Stod i någon villatidning för ett par månader sedan om en kille på Lidingö som sprängde ut under kåken för inredd källare. Blev uppenbarligen dyrt men med tanke på priserna i området och att slippa flytta så var det tydligen värt det. Mer info än så har inte jag i alla fall..
 
Varför inte bygga ut istället???
 
1. Man vill ha tomten kvar
2. Man har uttnyttjat max byggyta
3. Man vill ha en källare
 
Min svåger ägnade 1,5 år med att spränga/gräva ut den del av källaren som inte var utgrävd.

Allt går, han anställde en sprängare i 4 veckor. Exakt hur många containrar med fyllnadsmassor som han körde ut vet jag inte.

Efter att rummet var klart (80 kvm) fick han grundförstärka för ca 200.000.

Han har själv kunskap från byggbranchen och har haft täta kontakter med byggnadsingenjör under hela processen. Rekomenderas kanske inte som första GDS jobb?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.