M
Hej på er!

Jag ska gräva lite fåror i lerjord/gräsmatta på lerjord.

Vad är ert bästa tips på verktyg för ändamålet?

Hade lite funderingar på om inte t ex en fyllhammare kan vara lämpligare än spade och skyffel?
 
Claes Sörmland
Är det ren lera utan sten så tycker jag spade är det överlägsna verktyget. Fyllhammare passar bättre för att ta sig genom stenig morän.

Vill du ha en plan schaktbotten så använd en s k trädgårdspade, dvs en rak spade. Använd din kroppstyngd för att trampa ned spaden genom den sega leran och bryt sedan ut lerklumpen. Frestas inte att gräva för stora lerkokor då blir du snart trött.

Skyffel behövs inte eftersom att leran håller ihop som klumpar. Dessutom är det tungt att skyffla lera.
 
Har du inte provat en flåhacka så rekommenderar jag en sådan, många tror att den är enbart för redan plöjd mark men den fungerar riktigt bra till hård lerjord.
Sedan beror det på vad du skall göra, hur djupt/bredd/längd, det finns handplogar som kan fungera.
 
Glömde att skriva att en flåhacka måste man vara försiktig med så inte tårna försvinner.....
 
M
Mjo - jag är helt med på hur du tänker. Det är otroligt lätt att förta sig. Samma med mängden lera som man väljer att anse som "fullt".

Fördelen med fyllhammare som jag tänkte var att man drar leran mot sig, vilket kanske är enklare.

Eller så är det bara lätta spadtag som gäller kanske.

På vissa ställen ska massorna tillbaka ner efter att slangen är nerlagd, på andra ställen ska det bort. Blir ju lite dubbelt arbete kanske om man först ska gräva med fyllhammare och sedan ta upp det i kärran.
 
M
Pagno skrev:
Har du inte provat en flåhacka så rekommenderar jag en sådan, många tror att den är enbart för redan plöjd mark men den fungerar riktigt bra till hård lerjord.
Sedan beror det på vad du skall göra, hur djupt/bredd/längd, det finns handplogar som kan fungera.
Ska kolla på detta!

Ska göra fåror på ca 50cm djup och mellan 20-50cm brett. Ska även bättra på fallet i ett dike, ca 30m långt och 20cm brett i botten.
 
M
Pagno skrev:
Glömde att skriva att en flåhacka måste man vara försiktig med så inte tårna försvinner.....
Samma gäller nog fyllhammaren :)
 
Marcussjogren skrev:
Samma gäller nog fyllhammaren :)
Om man kan använda en flåhacka rätt så är den överlägset bra, den är inte alls lik en fyllhammare. Flåhacka´n är i första hand avsedd till att dika eller bättra på dikeskanter med, den har en vass, likt en jordspade, blad till skillnad från fyllhammaren som är bra till porösare material eller sten/grus.
Flåhackan slår du ner, likt en yxa, från ena hållet på dikeslängden du vill göra, sedan slår du från andra hållet så att det bildas ett V, ner i marken. Det går nästan lika bra med en bra jordspade men tyngre och tar ofta lite längre tid än med en hacka.
Skall du göra flera, långa fåror rekommenderar jag en liten minigrävare om du inte gillar att plåga dig själv.......;)
 
M
Pagno skrev:
Om man kan använda en flåhacka rätt så är den överlägset bra, den är inte alls lik en fyllhammare. Flåhacka´n är i första hand avsedd till att dika eller bättra på dikeskanter med, den har en vass, likt en jordspade, blad till skillnad från fyllhammaren som är bra till porösare material eller sten/grus.
Flåhackan slår du ner, likt en yxa, från ena hållet på dikeslängden du vill göra, sedan slår du från andra hållet så att det bildas ett V, ner i marken. Det går nästan lika bra med en bra jordspade men tyngre och tar ofta lite längre tid än med en hacka.
Skall du göra flera, långa fåror rekommenderar jag en liten minigrävare om du inte gillar att plåga dig själv.......;)
Ah ja jag har också förstått att flåhackan nog är mer lämpad, även på platta underlag. Om jag inte förstått det fel, så kommer man (precis som namnet antyder) flå av grässvålen om man inte slår rakt ner.
Men man får ju akta tårna då :)

Plåga och plåga - det är mest en fråga om ekonomi som gör att jag inte bara dunkar in en minigrävare. Vill först testa och se om jag orkar göra det för hand och hellre låta det ta lite tid.
Säger jag nu.... :D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
M
Har grävt ur och fyllt om dryga tonnet gånger två då) i sandlådan och det gick ju rätt smärtfritt på typ 1,5h :)
 
En spade och ett par bra skor med spiktramp/styv sula så går det nog bra. Skär ett spår och hoppa upp på spaden en decimeter i taget o bänd bort lerkakorna.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
En grävmaskin???
 
M
niblom skrev:
En grävmaskin???
Full entreprenad hade ju vart klart bekvämast :)
 
Marcussjogren skrev:
Full entreprenad hade ju vart klart bekvämast :)
Då missar du nöjet med att köra grävmaskin :)

/N
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.