Hej jag bor i ett hus med krypgrund. Där nere är även hydrofonpumpen och reningsverk, min fråga är: Kan man gräva ut en "korridor" i krypgrunden för att underlätta servis och byten av filter? Tänkte mig en ca 1m bred och 1,8m djup utgrävning. Underlaget är någon sorts täckduk på grus/jord. Vad bör man tänka på och är detta möjligt eller får jag finna mig i att krypa.
 
Är lite inne på samma spår. Dock har jag ett litet litet "pumprum". Ca 120x120 och 1m i takhöjd. Funderar på att öppna en av sidoväggarna och gräva ur ett rum brevid och sedan gjuta platta och mura upp väggarna. Dvs "bygga ut" rummet. Eftersom jag har 2 stora vattenfilter som måste kopplas ur och tvättas mm ca var 18:e månad.

Jag har bara sand under huset. Så är inga problem å gräva. Dock är jag osäker på hur grunden påverkas. Då man gräver ganska nära sockeln. Annars bör väl inte klimatet påverkas förutsatt att man håller sig till liknande konstruktioner som redan finns?
 
fandangle skrev:
Är lite inne på samma spår. Dock har jag ett litet litet "pumprum". Ca 120x120 och 1m i takhöjd. Funderar på att öppna en av sidoväggarna och gräva ur ett rum brevid och sedan gjuta platta och mura upp väggarna. Dvs "bygga ut" rummet. Eftersom jag har 2 stora vattenfilter som måste kopplas ur och tvättas mm ca var 18:e månad.

Jag har bara sand under huset. Så är inga problem å gräva. Dock är jag osäker på hur grunden påverkas. Då man gräver ganska nära sockeln. Annars bör väl inte klimatet påverkas förutsatt att man håller sig till liknande konstruktioner som redan finns?
Okej jag har inget rum utan jag får gå ner genom en lucka i klädkammaren, och det är "bara" ca 70cm från mark till "tak"
Jag kommer inte att behöva gräva så nära grunden att den borde kunna påverkas, tror jag. Det jag funderade mest på är om det finns risk för att gången ska bli vattenfylld.
 
Gräva ned så mycket som 1.8m är såklart en risk för vattenansamling. Du behöver nog bygga rasskydd också, alt väldigt breda slänter.

Hur har du tänkt få ut sanden du gräver loss? Genom klädkammaren? Det kommer bli rätt mycket... En sugbil kan göra den processen rätt kort för en peng.
 
corre skrev:
Gräva ned så mycket som 1.8m är såklart en risk för vattenansamling. Du behöver nog bygga rasskydd också, alt väldigt breda slänter.

Hur har du tänkt få ut sanden du gräver loss? Genom klädkammaren? Det kommer bli rätt mycket... En sugbil kan göra den processen rätt kort för en peng.
Har nog tänkt ta ut sand/grus genom luckan, det får ta den tid det tar. Har inte bråttom.

Hur menar du med rasskydd bör man gjuta golv och bygga väggar eller går det lösa på något annat sätt. Och vad är bästa sättet att lösa eventuellt vatten?
 
Rasskydd kan aningen vara att bara göra slänter med 45graders vinkel, eller så får du göra någon form, tex gjuta mur eller liknande.

Vattnet kan du dränera bort om du har en höjdskillnad mot ett dike tex, annars är det nog att pump som återstår.

Hur ser markförutsättningarna runt hus och tomt ut?
 
corre skrev:
Rasskydd kan aningen vara att bara göra slänter med 45graders vinkel, eller så får du göra någon form, tex gjuta mur eller liknande.

Vattnet kan du dränera bort om du har en höjdskillnad mot ett dike tex, annars är det nog att pump som återstår.

Hur ser markförutsättningarna runt hus och tomt ut?
Marken runt huset är blandning av sand och lera med ett tunt jordlager. Huset ligger nedanför berg vilket innebär att marken tidvis kan bli väldigt blöt. Dock är det ingenting som märks i krypgrunden. Huset står vid en slänt så det borde gå att leda bort vattnet. Någon som har tips på hör man gör?
 
Kan tillägga att när jag blev visad hur man gör när man byter filtret där nere så sa han som visade mig att vattnet han använde för att rengöra filter behållaren med gick bra att bara hälla ut därnere för det flöt tydligen undan, så då kanske man kan bygga väggar men strunta i att gjuta golv. Tror ni att det fungerar eller bör man gjuta golv och ha någon typ av golvbrunn?
 
Jag har liknande tankar, och har också kommit fram till att det är dräneringen som är problemet. Mitt hus ligger på en utfylld hylla, 7-8 meter från huset finns en slänt där marknivån sjunker nästan 2 meter. Dit skulle men kunna dra ett dräneringsrör, men då måste man gräva upp gräsmattan och få in ett rör under den befintliga krypgrundsmuren.

Dessutom misstänker jag att det ligger en hel del sprängsten under huset. Kan bli jobbigt att gräva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.