Hej,

Vi planerar sätta Idegran eller Tuja intill den nya muren och alla plantskolor vi pratat om har sagt att man då ska gräva minst 50 cm brett och 50 cm djupt? Stämmer detta? Hålet blir ju enormt :

vxCTLae.jpg
http://i.imgur.com/vxCTLae.jpg

3HXj0Hm.jpg
http://i.imgur.com/3HXj0Hm.jpg

Hur viktigt är djupet egentligen? Gör det något om det skulle vara 40 cm på några ställen?

Det mesta verkar vara vanlig jord så vår tanke är att återanvända det och då möjligen blanda i lite ny jord också. Låter det vettigt?
 
T
Vi planterade thujahäck för ett par veckor sedan. Vi körde ca. 40 x 40 rakt av. Blanda ut jorden med lite köpejord, den befintliga jorden ser bra ut på bilderna men alltid bra att blanda lite :)
 
TeeMan skrev:
Vi planterade thujahäck för ett par veckor sedan. Vi körde ca. 40 x 40 rakt av. Blanda ut jorden med lite köpejord, den befintliga jorden ser bra ut på bilderna men alltid bra att blanda lite :)
Aha, mår de bra så här långt? Grävde ni ner bevattningsslang? Vad fick ni ge för vilken sort och storlek?
 
BirgitS
Ju större volym med bra jord som plantorna har tillgång desto bättre om man vill att de snabbt ska komma igång med att växa och växa bra, men det är ju inte någon absolut gräns på just exakt 50 cm.

Jorden ser kompakt och lerig ut så den behöver blandas upp.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
T
snowjim skrev:
Aha, mår de bra så här långt? Grävde ni ner bevattningsslang? Vad fick ni ge för vilken sort och storlek?
Såhär långt ser de färgmässigt ut precis som vid planteringen men de har vecklat ut sig lite. De var ganska platta när de levererades. Minns inte exakt vad de kostade, det var grannen som skötte beställningen :) De är dock från Plantinavia, tror de var 100 cm höga. Thuja Brabant, så du kan kolla hemsidan för exakt pris men nånstans strax över 8 000 kr för 75 st plantor plus lite jord.
Vi har lagt en droppslang, som också kommer därifrån. Har bara lagt den på ytan än så länge, kommer eventuellt lägga på lite mer finjord när det andra sjunkit ihop lite. Slangen är bara testad några gånger men den verkar göra sitt jobb bra än så länge. Väldigt skönt att slippa vattna manuellt varje gång :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hemmakatten
Snälla snowjims, sätt idegran, mycket, mycket snyggare. Vet att idegran är dyrare men kommer att få en sååå vacker häck.

Förstår inte riktigt hur thujor blivit så populära. Tidigare var det en typisk kyrkogårdsväxt och en sådan dyster historia vill man väl inte ha hemma. De växer dessutom upp till veritabla monster, många meter, om man inte beskär dem.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Som sagt, viktigare att gräva brett än djupt, rötterna brer också ut sig horisontellt, inte bara på djupet.

Gräv inte ner bevattningsslang, då blir det svårt att bedöma hur mycket du vattnat. Jorden skall vara fuktig men inte blöt för då drabbas plantorna av syrebrist. Att känna med fingret i jorden, precis som med krukväxter är faktiskt en bra metod.
Krångligare behöver det inte vara.
 
Redigerat:
Kollade med maskinuthyrningen igår, de tar ca 1600 kr / dygn för att hyra ut en liten grävare. Det låter inte så farligt men frågan är hur svåra de är att gräva med? Särskilt in till en ny mur? Kan man hantera maskinen så misstänker jag att man kan gräva upp hela sträckan på någon timme bara?

Vi har grävt ca 8 meter och 6 meter tog ca 2 timmar och det är vad man orkar per dag. Totalt har vi kvar kanske 17 meter.

Sen har jag fått frågan om vi inte sätter häcken för nära muren? Vad säger ni om det? Vår tanke är att ha en ganska slimmad häck på kanske 80-90 cm bredd. Den ska gå ut till muren där den klipps jämns med. Så vi tänker att häcken sticker ut kanske 20 cm på var sida om det dike som vi just nu gräver.
 
Minigrävare är inte svåra att gräva med, men om du inte har kört innan och inte har så stor maskinvana i övrigt är det naturligtvis en utmaning att börja din grävarkarriär vid en nybyggd mur som man ska vara rädd om. Synd att du bor så långt bort, annars hade jag gärna kört åt dig :).

Häckar har en förmåga att bli bredare än man tänkt sig, men det beror också mycket på vilken sorts häck man sätter. Jag tror ett samtal till plantskolan för att rådgöra med dem är på sin plats.
 
Skurupsborren funkar bra
 
mexitegel skrev:
Minigrävare är inte svåra att gräva med, men om du inte har kört innan och inte har så stor maskinvana i övrigt är det naturligtvis en utmaning att börja din grävarkarriär vid en nybyggd mur som man ska vara rädd om. Synd att du bor så långt bort, annars hade jag gärna kört åt dig :).
Hehe nej, har ingen erfarenhet alls faktiskt. Nu står ju muren på en klack som troligen är ganska tålig och kanske inte så viktigt om den får några skavanker. Men det finns en hel del annat som kan skadas, ex asfalten där det går över till gräs, där är även en liten kantsten som troligen inte tål 1 ton. Sen lär väl en del gräs bli skadat av larvfötterna efter som man som nybörjare säkert måste positionera om sig en del.

Tack, det hade inte varit dumt! Förstår att det dock är på tok för långt :)

mexitegel skrev:
Häckar har en förmåga att bli bredare än man tänkt sig, men det beror också mycket på vilken sorts häck man sätter. Jag tror ett samtal till plantskolan för att rådgöra med dem är på sin plats.
Ja precis så vår tanke är att hålla den ganska small redan från början vilket ska gå bra med idegran som jag tror det blir.
 
Repeter skrev:
Skurupsborren funkar bra
Ser smidig ut men om jorden är packad runtom så kanske plantan har det svårare att breda ut sig? Så har iallafall planeringsskolorna sagt.

Vet dock att mina föräldrarna satte Tuja genom att bara gräva ett mindre hål för varje planta och det fungerade utmärkt uppenbarligen. De köpte dock väldigt små plantor vilket säkert inte behövde så stora hål.
 
snowjim skrev:
Hehe nej, har ingen erfarenhet alls faktiskt. Nu står ju muren på en klack som troligen är ganska tålig och kanske inte så viktigt om den får några skavanker. Men det finns en hel del annat som kan skadas, ex asfalten där det går över till gräs, där är även en liten kantsten som troligen inte tål 1 ton. Sen lär väl en del gräs bli skadat av larvfötterna efter som man som nybörjare säkert måste positionera om sig en del.
Är det torrt så blir det i princip obefintliga skador, tricket är att inte låta ena bandet stå helt stilla när man svänger. Men om man har några byggskivor under maskinen som man flyttar allteftersom man gräver så riskerar du inga skador alls även om det är blött.
 
Välskött häck av gröna buskar framför en röd husfasad under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min häck blev iaf bra
 
Verkar ju inte dumt, vilken storlek körde du? Såg att Fiskars har en 15 cm som går att köpa här i stan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.