Vi behöver gräva ner kanske 16-20 plintar i vår trädgård som består till största delen sten, tror det kallas sprängsten. Frostfritt djup är troligtvis på 1,5 m. Grävmaskin får ej plats. Hur löser jag detta smidigast?
 
Redigerat:
Va är det för mark under sprängstenen å hur tjockt lager med sten ligger det, ?.
 
  • Gilla
Sofie Anna
  • Laddar…
Att undersöka är väl givet dina förutsättningar hur stor risk du har för tjälskjutning generellt. Har du några fina massor en bit ner? Når man ner till massor som är omöjligt att grävs igenom brukar risken för tjälskott vara lågt/lägre och det funkar med betydligt grundare plintning
 
  • Gilla
Sofie Anna
  • Laddar…
Jag har aldrig kommit under sprängstenen, sist jag grävde var det ca 0,5 m djupt. Jag får väl undersöka
 
Vad innebär fina massor? Gräsmattan har sjunkit en hel del sen huset byggdes 89. Alla plattor som lagts har vi tagit bort då de var helt ojämna när vi flyttade in. Vet inte om jag lyckades svara på frågorna.
 
Är det för typ av altan som ska buggas då ? Tänker om de går att gjuta en sula istället för plintar, men då bör marken under sprängstenen kollas upp endå.
 
Vad innebär en sula? Hur bör marken under sprängstenen vara? Vi ska bygga en altan och en avancerad Trappa från oss och grannen till baksidan
 
Magsof skrev:
Vad innebär fina massor? Gräsmattan har sjunkit en hel del sen huset byggdes 89. Alla plattor som lagts har vi tagit bort då de var helt ojämna när vi flyttade in. Vet inte om jag lyckades svara på frågorna.
Om de har fyllt upp för gräsmattan är det normalt att massorna sjunker ihop lite. Det som är intressant annars är en halvmeter ner när du grävt ner till sprängstenen hur det ser ut där. Lite generellt uttryckt så sprängstenen med lera, fin jord, fin sand ett täcken på risk för tjälskjutning. Om sprängstenen ligger i grov sand, grus, kross eller liknande så funkar det nog att nöja sig med den halvmetern. Vid eländig mark med sprängstenen och motsvarande som gör att standardplintar svåra att använda kan man alltid gräva ut och köra gjutrör som gör det enkelt att variera höjden
 
Det är bara några få cm matjord uppe på sprängstenen. När jag grävde en halvmeter ner var jag tvungen att använda spett för att komma ner i det kompakta materialet och få bort alla stenar. Sprängstenen är uppblandad med grus, lera och rester av byggmaterial.
 
Jag hade liknande situation. Grävde så djupt jag kunde. Sen fyllde jag med makadam till lagom höjd och packade (lyfte och släppte en färdiggjuten plint ca 15 ggr upp/ner). I vissa hål gick det inte att gräva tillräckligt djupt så fick kapa den färdiggjutna plinten en bit med vinkelslip. Inte rört sig något sen dess. Är inte enligt regelboken men kan vara ett alternativ för dig oxå.
 
  • Gilla
Sofie Anna
  • Laddar…
Hur många såna gjorde du? Hur lång tid tog det?
 
Jag grävde 14 st vid spridda tillfällen, inte koll på tiden riktigt. Men gissning på ca 1 tim per plint fastskruvad å klar i bärlinan.
 
  • Gilla
Sofie Anna
  • Laddar…
Hur visste du hur mycket mackadamm du skulle lägga i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.