Hej

Förra sommaren fick vi ett föreläggande från kommunen att vår avloppsanläggning inte är godkänd. Huset ligger sjönära och de hittade ingen efterrening på trekammarbrunnen så vi har fram till sommaren 2022 på oss att åtgärda detta. Det verkar dock som att huset är byggt med separata rör för toalettvatten och BDT-vatten (detta ska undersökas och verifieras). Detta gör att vi förmodligen inte måste ha reningsverk, utan klarar oss med sluten tank på toalettvattnet och infiltration på BDT. Jag föredrar en "passiv" lösning alla dar i veckan. Själva brunnen verkar okej och är tänkt att användas även fortsättningsvis.

Efter kontakt med en lokal entreprenör har vi nu fått en offert på precis över 100K, då ingår en sluten 6kubiks- tank, bio-moduler, nya rör från huset till brunn/tank, samt arbetet med grävmaskin och pappersexercis till kommunen (har inte detaljerna på fakturan här klara för mig). Fakturan är väl inget jätteproblem i sig, men frågan jag ställer mig innan jag går vidare i detta, är såklart; är detta något jag kan göra själv?

Jag inser förstås att jag måste börja bena ut hur kommunen ser på det hela och vad för pappersjobb jag måste ta itu med i kontakten med dem. Sen är ett annat problem att en 6-kubikstank behöver en rätt rejäl grävmaskin för att få ett hål stort nog att få ner den i backen. I övrigt verkar ju arbetet vara rätt stright forward eller?

Varför funderar jag ens på detta då? Ja dels är det för att jag alltid vill göra saker på "mitt sätt", kanske väljer jag att dra rören i marken på ett lite omständligare sätt för att kunna spara på växtlighet, kanske vill jag placera ut fyllnadsmassorna på väl valda ställen på tomten för att bygga ett annorlunda landskap. Dessutom så har jag massa andra idéer jag vill kombinera med detta projekt som gör resultatet lite mer "custom". Tex anlägga en betongplatta på garageuppfarten för mek/biltvätt, gräva ned markrör för elkabeldragning osv. En idé jag haft länge är att köpa mig en egen grävmaskin då jag känt ett stort behov av en sådan rätt länge nu även till andra projekt, men den lilla maskin jag vill ha är kanske inte lämplig att gräva ned tank med?

Tankar, erfarenheter och reflektioner mottages med stor tacksamhet!(y)
 
Claes Sörmland
Du kan nog göra det själv, det är inte så svårt men troligen underskattar du jobbets storlek. Hålet för 6 kubikmeter tank är ett rejält hål. Jag har lagt en liten 0,7 kubikmeter BDT-slamavskiljare med hyrd minigrävare (fuskade och tog hjälp av släktens grävmaskinist). Det var rejält med massor, leran bara växte och växte.

Infiltrationen brukar kommunerna ställa krav på att en yrkesperson lägger efter som det är en platsbyggd anläggning. Till detta kommer att man ska bedöma jordarter och grundvattennivåer. Vissa kommuner är mer behjälpliga än andra och i vissa fall krävs att du ordnar med det själv (= entreprenören gör det och skriver intyg). Jag lyckades dock få min byråkratiska röda kommun att acceptera att jag anlade en kompaktmarkbädd för BDT själv. Det var stimulerande arbete men också drygt när lergropen rasade under ett plötsligt novemberregn. Vem kunde ha gissat att det skulle börja regna då...

Här är mitt BDT-äventyr. Du skulle se emailkonversationerna med kommunens stela och rätt okunniga handläggare:

https://www.byggahus.se/forum/threads/bdt-avlopp-slamavskiljare-kompakt-markbaedd.266435/
 
Beror på vilken storlek grävare du har tänkt köpa vad ska du göra mer med den?
 
O
Keexet Keexet skrev:
Dessutom så har jag massa andra idéer jag vill kombinera med detta projekt som gör resultatet lite mer "custom". Tex anlägga en betongplatta på garageuppfarten för mek/biltvätt
Om du så mycket som andas om den där betongplattan för biltvätt och verkstadsarbete i närheten av en kommunal tjänsteman från bygglovs- eller miljökontoret så kommer de omedelbart kräva att du installerar en väldigt dyr oljeavskiljare i ditt avlopp. Apropå tillstånd och regler så är det dessutom olagligt att gräva ned markrör utan auktorisation från Elsäkerhetsverket. Visst är det ett härligt sönderreglerat land vi lever!
 
Tack för svar! Haft lite mycket på sistone och hunnit glömma bort min egen tråd.

Claes: Jag ska läsa ditt äventyr lite mer ingående när jag har tid, men ditt svar var mycket utförligt och informativt, tackar för det.(y)

Jag inser att just grävjobbet för tanken är ett problem om man i övrigt inte har några större jobb som kräver en större grävare, utöver det så är väl den byråkratiska aspekten av dessa jobb något jag verkligen avskyr. En del gillar pappersvändande, men jag är mer för att använda händerna när jag ska bygga något.

Frågeställningen som sådan är väldigt "öppen", jag har absolut inte bestämt mig och vi ska kanske försöka ta in en annan offert, mest för att veta om vi spelar på rätt planhalva. En granne har gjort ngt liknande nyligen, så jag ska kolla med honom hur kontakten med kommunen varit.

Betongplattan hörde egentligen inte till frågeställningen, men jag inser att jag inte behöver dela med mig av allt jag gör på min fritid för kommunen. Jag är inte gjord av trä!;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.