Min käre far gick och köpte sig en separerande mulltoa att ställa i det lilla utedasset, där det hittills stått en sån här kommunal latrintunna som hämtats då å då. Då behöver man ju lite el dit ut, och då tänkte vi passa på att dra ut el till vedboden och prylboden också.
Det finns gott om plats i elcentralen, många oanvända propphållare, så vi tänkte så här:

Vi gör allt förarbete, och anlitar behörig elektrikare för att göra "skruvandet i ändarna".
Alltså, vi gräver kabeldiken, skaffar rätt sorts ledning und so weiter. Minigrävare är bokad... ;D

Frågorna då:
Hur djupt? Ska det läggas grus i?, Vilken sort?, rätt kabel?, extra skydd? Ja, allt man kan behöva tänka på, alltså...
 
40-60 cm djupt gulrör eller slang 50 mm. Kabel beroende på vad du ska mata men är det en undercentral så krävs minst ekkj 4*6+6.
 
Fasen...
Innan jag postade letade och letade jag efter trådar som kunde svara på mina frågor, men såg inga.

Nu har jag hittat två stycken... :-[

 
Jag kan rekommendera kabelrör med slät insida, åtminstone om du ska dra rören en längre sträcka. Min markentreprenör la rör med räfflad insida vilket medförde stora problem när Fortum skulle dra kabeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.