Hej!
Jag och min sambo är på jakt efter en tomt och har nu hittat en som vi gillar. Dock går inte kommunens vattennät ut till det området och därför behöver man borra en brunn för vatten och avlopp. Vi känner oss helt okunniga kring brunnar och skulle gärna vilja ha lite för och nackdelar.
 
Fördel: Det är himla smidigt med rinnande vatten!

Eller, mjae, i och med att kommunalt VA tydligen inte är ett alternativ så antar jag att frågan inte var, fördelar med egen brunn vs att strunta i det? :)
 
Nej menar kanske lite med possitivt och negativt med egen brunn... vi velar om vi vill ha tomten eller inte på grund av detta med brunn därför jag vill ha lite hjälp.
 
wildeside
Har ni tänkt på alternativet att borra en brunn, blir iof dyrare men en säkrare vattentillgång.
Vi har borrad brunn och ångrar inte att jag borrade.
Vi har vatten så att vi kan försörja mer en 25 hus enligt brunnsborrarna.
 
Säkrare åtkomst och bättre vattenkvalitet fick vi höra. Vi borrade, kostade 70.000kr 75 m djup. Perfekt!
 
  • Gilla
Josefinelinnee
  • Laddar…
Är det ens godkänt med grävd brunn vid nybygge?
 
Att det inte skulle vara godkänt med grävd brunn vid nybygge har jag aldrig hört. Men det finns ju så mycket regler så jag skulle inte bli förvånad.
Att borrade brunnar har bättre vattenkvalitet vet jag inte. Tror man generellt kan säga att borrade brunnar löper mindre risk för ytliga föroreningar såsom bakterier osv. Däremot är nog risken större för höga halter av radon, metaller, salt m.m.
 
Jag har inte hört någon som gräver i dag. Jag kan tanka mig att borrat är billigare i dagsläget. Det är ju inte överallt det finns ytligt grundvatten tillgängligt heller.
 
Josefinelinnee Josefinelinnee skrev:
Hej!
Jag och min sambo är på jakt efter en tomt och har nu hittat en som vi gillar. Dock går inte kommunens vattennät ut till det området och därför behöver man borra en brunn för vatten och avlopp. Vi känner oss helt okunniga kring brunnar och skulle gärna vilja ha lite för och nackdelar.
Ett stort antal människor i Sverige lever med enskilt vatten och avlopp och det funkar oftast bra, så har ni hittat drömtomten så ska inte det ensamt förstöra det. Har ni däremot två ganska likvärdiga tomter att välja på så skulle jag välja den med kommunalt VA, det är oftast i längden billigare och bekvämare.

Har ni egen brunn så får ni vara beredda på det kan ha höga halter av t.ex. järn/mangan och att det behövs en rening som ska skötas och kostar pengar. Förhoppningsvis håller pumpen många år, men till slut går den sönder och då blir det kris. Kan man vara utan vatten några dagar och lägga eget arbete blir det inte så dyrt, men måste man ringa rörmokarjouren på en helg blir det mycket pengar.
Enskilt avlopp beror på markförhållandena och lokala miljökrav och kostar olika, man får räkna med att kommunen i framtiden någon gång dömer ut det och måste göras om. Årlig slamsugning tillkommer också.

Kommunalt VA är inte utan risker heller, det påstås att det finns ett stort uppdämt underhållsbehov som kan ge höjda taxor i många kommuner, men jag tror att det ändå blir billigare i längden.

Men kolla med kommunen om deras planer för framtida utbyggnad av VA i området, tänk på att ni kan bli tvångsanslutna i vissa fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Josefinelinnee
  • Laddar…
Tack för alla svar, vi får ta oss en funderare! :D
 
Kalkylera med borrad brunn inkl. pump och någon form av filter, sätt 100 kkr i budgeten.
Sedan ska ni ha ett anläggning för avlopp men här är markförhållande, plats och kommunens krav avgörande för kostnad, lite svårare men sätt 100 kkr tills ni vet förutsättningar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Kom ihåg att bygga ett rum som är lite större än bara rymma hydropress/hydrofor. Bra med utrymme om vattnet behöver filtreras och servas. Det utrymmet kan kanske inte behövas direkt men vattenkvaliten kan ändras med tiden så det kan behövas i framtiden
 
Ö öringen skrev:
Att det inte skulle vara godkänt med grävd brunn vid nybygge har jag aldrig hört. Men det finns ju så mycket regler så jag skulle inte bli förvånad.
Att borrade brunnar har bättre vattenkvalitet vet jag inte. Tror man generellt kan säga att borrade brunnar löper mindre risk för ytliga föroreningar såsom bakterier osv. Däremot är nog risken större för höga halter av radon, metaller, salt m.m.
Jag har för mig att kommunen resonerade som så att, om det blir vattenbrist så drabbas de grävda brunnarna först. Och då är det ju kommunen som måste rycka ut.
 
Om ni har tänkt borra bergvärme så kan ni säkert försöka förhandla till er något paketpris för borrning av bergvärme och vatten på samma gång!

Vi fick ett paketpris på 200.000 kr för borrning av bergvärme, vatten, bergvärmepump och hela kalaset.
 
Här där vi bor finns inte möjlighet till att ansluta till kommunalt avlopp och vatten så för oss är det ett måste att anlägga ett enskilt avlopp. När det kommer till vatten så kommer vi först och främst gräva för att förhoppningsvis få till en grävd brunn. Detta på grund av att de flesta vi känner som har borrat har fått dåligt vatten och blivit tvungna att installera diverse dyra filter. Min sambo är även grävmaskinist så för oss är det ju mest tid som kostar istället för pengar vid grävning.

Om i har möjlighet kanske ni kan fråga runt bland grannarna om hur deras vattenkvalitet är och vad de skulle rekommendera. Sedan beror det ju också på om det finns något skapligt ytligt vatten om det ens är möjligt att gräva.
 
  • Gilla
Josefinelinnee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.