Håller på att geäva bort buskar och rabatter runt huset som är byggt på 60/70 talet. Platta på mark.
Har inga igentliga bekymmer med fukt i plattan vad jag vet men gör det ändå för säkerhetsskull samt att jag tycker det är rätt fult med buskar intill kåken.

Har grävt ca 5dm ut från grunden samt ca 2dm djupt ner till befintligt rör som kommer från takavvattningssystemet ut till stenkista.
Har grävt bort all jord och har kommit ner till sand/sten.

Skall ej ner med något dräneringsrör då jag inte vill gräva upp halva gården för att dra iväg det till lämpligt ställe utan tänkte mest i med en markduk och fylla med lämpligt material och avgränsa med kantsten

Nu till frågan; vilket material skall jag fylla med?

Makadamm 8-16?
Stenkross 0-18?
En blandning av båda?
Annat material?
 
Fyllde igen med gårdsgrus krossat som vi har på uppfartenoch satte marksten över så det ligger runt huset.
Anledningen var endast att vi hade stor hög liggandes som räkte precis till detta.
 
Makadam 8-16 har bäst dränerande funktion. Lägg markduken över makadamen för att förhindra att finkornigt material letar sig ner och täck duken med något snyggt grus.
 
Men, om inte TS ska ha nån avringning är det väl klart bättre med något tätt material så vatten rinner ut från huset, inte lägger sig som en bassäng runt!

Jag hade iof inte alls valt att göra det som TS gör men att ha ett vattenfyllt dike intill plattan kan knappast vara bra, så tätt som möjligt med fall från huset skulle jag valt.

Eller fattar jag fel så det finns avrinning?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Mitt förslag förutsätter att det finns avrinning från huset. Annars är det bättre att packa lera runt huset. Då blir det garanterat tätt.
 
Hemmakatten
Knepigt. Det finns markrör för takavvattningen men ingen dränering för övrigt runt huset. 2 dm ner finns "sand och sten" enligt TS. Är den genomsläpplig och dränerande? Borde nog vara det eftersom det tydligen inte finns problem med fukt. I så fall är det väl bra med dränerande lager uppepå, en fiberduk och sedan lite snyggt grus ovanpå.

Å andra sidan kan det vara bra att konsultera någon som håller på med dränering för att få ett utlåtande om den "sand och sten" som ligger 2 dm ner verkligen är dränerande. Vore ju synd att få problem om några år.
 
Tack för alla svar!

Ingen avrinning finns.
Och det gäller först och främst en gavel i skuggigt läge.
Därför jag är lite tveksam till att lägga makadam då jag misstänker att det kan bli en osynlig bassäng i marken under makadammet intill plattan istället?
Eller är det ingen risk för det?

Stenkross 0-16 tex packas ju ganska hårt och en del vatten borde därmed kunna rinna ut från plattan med lite lutning? Men å andra sidan så är ju det mycket fulare rent estetiskt.

Helt oerfaren när det kommer till markjobb å dyligt.

Det enklaste vore kanske att lägga någon form av stenplattor men helst vill jag ha en grusyta med kantsten så är tacksam tips.
 
(Skulle vara om det finns gamla dräneringsrör längre ner möjligen, men ingenting jag sett eller har någon info om)
Den delen av huset det gäller är en utbyggnad från 70-talet.
 
Det låter som om du borde ta hem någon som kan bedöma markförhållandena först. Stenkross 0-16 är inget bra material att lägga närmast huset. Det är varken tätt eller dränerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.