Är på gång att förbereda inför vår utbyggnad av entrén och misstänker nu att det kan bli problem med sättningar i plattan efter detta ingrepp.

Plattan utanför entrén som stommen kommer att byggas på blir ca 3,6 x 2m med isolering och ca 300mm makadam under.
Huset har källare och därför finns en ganska djup dränbrunn 1,8m rakt utanför nuvarande entrédörr. För att inte den skall blockeras av plattan som bygger 2m kommer jag att flytta ut brunnen ca 1,5m för att den skall vara fri.

Hade helst inte velat röra marken mer än nödvändig schaktning för plattan, men nu blir jag tvungen att gräva ca 2 meter djupt, flytta brunnen och sedan återfylla. Samtidigt med återfyllning schaktar jag upp för plattan.

Är ganska dåligt insatt i detta, men tänkte helt enkelt återfylla med befintliga massor (morän och matjord).

Innebär detta ingrepp och utförande en hög risk för sättningar som kan skada utbyggnaden sen? Om det är så, hur minimerar jag risken?
 
En liten fundering : Hur ofta ska du ner i den brunnen? Troligen någonstans 15-40 år emellan. Är du rädd för sättningar, så kanske en fin golvlucka kan göra att den kan vara kvar?
 
Troligen inte ofta, men känns idiotiskt att totalt blockera brunnen med en platta.
Dessutom om jag skulle göra en lucka kommer den att komma väldigt nära, om inte mitt i vägglivet.
Luckan stör också golvvärmeslingan och ser illa ut rent estetiskt med en insplucka i golvet.

Man måste ju kunna gräva och göra vad som helst i marken innan en gjutning av platta utan att behöva vänta flera år med gjutningen för att marken ska sätta sig ordentligt.
 
Om du återfyller med lite vettigare material än matjord, och ser till att padda ordentligt. Så bör du inet riskera någon sättning. Morän är jag osäker på, men tror att det duger för återfyllning. Principen är att du fyller bara typ 10cm åt gången, och paddar.
 
Kom du gör som hempularen säger så är det risk för att det återfyllda materialet inte sätter sig lika som materialet runt omkring med sättningsskador som följd. Återfyll alltid med samma material som marken runtomkring.
 
Nån som kan bekräfta vad som är rätt och fel när det gäller vad man ska återfylla med?
Matjorden ligger ju överst så den skrapar man ju bort och lägger åt sidan och blandar inte upp moränen med.
 
Matti_75 skrev:
Kom du gör som hempularen säger så är det risk för att det återfyllda materialet inte sätter sig lika som materialet runt omkring med sättningsskador som följd. Återfyll alltid med samma material som marken runtomkring.
Där lärde jag mig ngt. nytt. Har jag inte tänkt på.

Problemet är väl bara att om man återfyller med dåligt material, ex. lera. Så går det inte att packa det ordentligt. Så det kan sätta sig av den anledningen.
 
Går det att packa morän? Om man lägger 10-15cm, paddar, lägger mer osv osv.
 
Men om du bara struntar i befintlig brunn och anlägger en ny och kopplar om rören till den nya brunnen och fyller igen nuvarande behöver du inte röra marken.

Protte
 
prototypen skrev:
Men om du bara struntar i befintlig brunn och anlägger en ny och kopplar om rören till den nya brunnen och fyller igen nuvarande behöver du inte röra marken.

Protte
Tänkt den tanken, men jag måste ju ändå ner där och koppla på mig på dränrör och dagvattenrör? Eller hur tänkte du?
 
Jag har inte en aning var dina rör ligger så om du gör en skiss så kanske min idé inte var så bra.

Protte
 
Har själv ingen riktig koll, men ser från vilket håll dom ansluter om jag tittar ner i brunnen.

Huset står helt paralellt med långsidan mot gatan, brunnen ligger 1,8m från vägg och i rak vinkelrät linje med kommunens påstick i gatan och befintlig ytterdörr mitt på husets långsida iaf.
 
Pratade med en markgubbe nyss, han rekommenderade att återfylla med 0-40 och padda ordentligt hela vägen upp.
Synpunkter på det?
 
Nej, kommer att bli bra.

Protte
 
Återfylla under hela plattans yta eller bara det som krävs för att få upp och flytta brunnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.