Hej!

Vi har dränerat huset och gräsmattan är ju såklart förstörd. Tung, jobbig lerjord som fastnar överallt och sitter kvar är det enda som är kvar. Blev klart nu i slutet av november. Tänkte så gräsmatta under nästa vår, vilket jag antar är bäst. Ska jag göra något nu för att underlätta sådden? Vad skulle ni rekommendera att göra i samband med sådden? Lägga på en massa matjord innan sådd?

ABQzrYf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Lerjord som är belastad blir väldigt kompakt och får svårt att dränera. Då kan det faktiskt vara en poäng att gräva och vända jorden och låta vintern frysa sönder lerjorden, och så krattar man till våren när det börjar torka upp. Kan ju passa på att tillföra lite mullämnen på en gång.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Det sägs vara bättre att så gräs på hösten då marken fortfarande är "varm", på våren måste man vänta till kärlen släppt och fått upp "värmen" . Släng på 5cm matjord och så nu innan snön kommer.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
miksil skrev:
Lerjord som är belastad blir väldigt kompakt och får svårt att dränera. Då kan det faktiskt vara en poäng att gräva och vända jorden och låta vintern frysa sönder lerjorden, och så krattar man till våren när det börjar torka upp. Kan ju passa på att tillföra lite mullämnen på en gång.
Tack för svaret! Hur långt ska jag gräva? Under lerjorden finns en stenkista ca 30-40 cm under. Använda spade eller nåt annat verktyg? Vad är det för mullämnen jag ska tillföra - är helt novis när det gäller trädgård, ny husägare...?
 
Per_2014 skrev:
Det sägs vara bättre att så gräs på hösten då marken fortfarande är "varm", på våren måste man vänta till kärlen släppt och fått upp "värmen" . Släng på 5cm matjord och så nu innan snön kommer.
Tack för svaret! Är det matjord jag ska leta efter på typ Plantagen - ursäkta, är som sagt helt novis när det gäller detta? Vågar jag så nu? Det ska bli nollgradigt här i Stockholm om några dagar och vara så i några dagar.
 
M
Det är oftast odlingar man brukar höstgräva, men tror det kan vara klokt även när man dränerat för att få till lite dränering. Lerjord kan ju bli väldigt kompakt.

googla "höstgräva lerjord" så finner du lite tips.

Mullämnen är barkmull, kompost, torv etc.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag skulle köra med jordfräs och sen lägga på ~5cm sand och ~5cm finjord (kallas olika, men huvudsaken att det inte förjer med massa skit tistlar mm.) Ska du så på våren lär du behöva vattna ofta. Gräs växer över ~4grader. Hösten passar bäst iomd. värme och vanligtvis fuktigare väderlek.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tokslut skrev:
Jag skulle köra med jordfräs och sen lägga på ~5cm sand och ~5cm finjord (kallas olika, men huvudsaken att det inte förjer med massa skit tistlar mm.) Ska du så på våren lär du behöva vattna ofta. Gräs växer över ~4grader. Hösten passar bäst iomd. värme och vanligtvis fuktigare väderlek.
Tack! Finns det något alternativ till jordfräs? Har ingen och känner inte något stort behov framöver. När ska jag lägga på sand och finjord (funkar det med planteringsjord?) - nu eller på våren innan jag sår?
 
frihopper skrev:
Tack! Finns det något alternativ till jordfräs? Har ingen och känner inte något stort behov framöver. När ska jag lägga på sand och finjord (funkar det med planteringsjord?) - nu eller på våren innan jag sår?
Du kan hyra jordfräs hos maskinuthyrare och vissa byggmarknader för några hundralappar om dagen. Beroende på hur stor ytan är kan du även behöva få sand och jord hemkörd med lastbil och grävmaskin som finplanerar jorden innan sådd/utrullning. Höst (innan frostnätter) och vår är bästa tiderna. Under sommaren måste man annars vattna flera gånger dagligen Underskatta heller inte jobbets tidsåtgång... :)
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
...just ja - när du finplanerar spelar mindre roll men gå inte så mycket där så att det blir gropar o ojämnheter. Likaså vill du så/rulla ut gräset innan ogräs tar besittningen! Kolla in olika gräsfirmor på din ort, där får du tips om jordtyp, mängder etc.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Korvgubbe
Alternativet till jordfräs är en hederlig spade, men att hyra en jordfräs är en lyx jag tycker du är värd.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
M
Korvgubbe skrev:
Alternativet till jordfräs är en hederlig spade, men att hyra en jordfräs är en lyx jag tycker du är värd.
Jordfräs och blöt lerjord kan leda till problem. Så var försiktig.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Såååå... nu börjar det bli lite frostnätter här i Stockholm. Ska jag ändå ge mig på att gräva upp litegrann? Ytan är inte bautastor... kanske 30-40 kvm totalt, kommer nog ha en del grus på andra delar av tomten som är uppgrävda. Hur långt ned ska jag gräva? Arbetsgången är alltså att jag gräver upp jorden till ett visst djup och vänder jorden och då samtidigt blandar i lite mull? Och sen på våren innan sådden så lägger jag på lite sand och jord?
 
M
ett spadtag djupt brukar räcka. I övrigt är det väl perfekt att gräva nu. Sen på med lite mull. Så kommer kylan gör att det blandar sig fint när det spränger sönder det hela under vintern.

Till våren sen, inte för tidigt utan måste ha torkat upp lite, så krattar du ut det hela. En del klumpar kommer finnas kvar, men de brukar dela sig bara man slår till dem.

Ovan på det lägger du lite sandblandad jord och sår gräsfrön.

Så hade iaf jag gjort det.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Hmm styv lerjord kommer inte att ge dig någon lättskött och fin gräsmatta. Risken är att den blir blöt med pölar, har svårt att ta sig och odlar svamp. Är det kompakt lerjord överallt så skulle jag gräva ur, lägga ner dränering och lägga på minst 20 cm matjord, helst 30. Men det beror så klart på dina ambitioner, är det ok med bara något man kan klippa så kanske du kan strunta i mina mer hard core-råd. Vad du i så fall definitivt vill göra är att jordförbättra - plöja ner torv och mellankornig sand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.