Man ser ju "överallt" att folk vill ha hjälp med att få bort mossa, ogräs osv för att få en grön, frisk och fin gräsmatta. Detta är ju kanske gulligt och eftersträvansvärt om man har en gräsmatta på 200 kvm vilken lutar lika mycket som ett biljardbord och som omgärdar ett (kanske nybyggt) hus som inte behöver någon direkt tillsyn och där tid och lust inte känner några som helst gränser.

Det finns dock (faktiskt) de som har ett hus som behöver tillsyn, har en sluttningstomt med en gräsmatta på över 1000 kvm där en åkgräsklippare på vissa områden skulle välta och som tycker att det finns saker som är roligare än att klippa gräset (tro det eller ej). Alternativet "ge ungarna en hundring" finns tyvärr inte och det kan heller inte ersätta ett gym-kort eftersom träningen tenderar att bli en smula ensidig.

Jag har hittills aldrig missat ett tillfälle att ge delar av gräsmattan en dos av den kemikalie jag senast använde (lacknafta, målarfärg osv) och har även testat att ge delar av gräsmattan en fin dusch med RoundUp (jo, det har jag visst det), vilket faktiskt gav ett resultat liknande det jag efterstävar.

Mossa har jag, gudskelov, ganska gott om och min önskan är att denna skulle ersätta gräset helt och hållet, alternativt få ett gräs som växer så långsamt som det bara går.

Vad skall jag göra? Finns det något "anti-gödsel" som inte är så känsligt för regn?
 
Finns bara en sak att göra, sälj kråkslottet och flytta till en lägenhet. :D
 
Personligen ser jag gräsmattan som nåt man har för att slippa leran i väntan på att man gjort nåt annat på tomten :) När vi hade jättegräsmatta runt vårt första hus lät vi bli att klippa ungefär hälften, vi höll undan sly och sånt men i övrigt fick den vara, det växte högt gräs och massor av annat inkl en och annan tistel men på det hela taget fungerade det ok.
 
Asfaltera över hela gräsmattan så tar det nog tid innan gräset kommer upp igen! :)
 
va 1000kvm bara ;) själv har vi drygt 10 tusen kvm iof har vi åkklippare med men är i mesta laget, vill man ha fina gröna täkter så har man väl inge val antar jag :)

Klipper ungefär varannan till var tredje vecka beronde på väder, uppdelat på 2-3 tillfällen per gång.

Är det gynnsamt åt gräset dvs varmt + väta så växer det, men är det längre värme perioder så stannar ju gudselov gräset att växa.

Har slängt ut blåkorn en gång å inge mer kan jag tillägga (dock inte över hela täkten utan bara vid husknutarna), hellre lite glest emellan stråna än tjockt snabbväxande gräs för min del :)

Fast behöver man bespruta gräset med round up för att sakta ner farten så kan man väl vara glad åt våran fart på tillväxten :)
 
F
Åk till Granngården och köp 40-50kg av nåt billigt gödsel med mycket kväve i. Sprid ut på gräsmattan inför en solig torrperion och bränn sönder gräset.
 
Vill du vara mer seriös kan du ju försöka utarma gräsmattan. Det innebär att du ska köra med uppsamlare och lägga gräset någon annan stans (kanske i trädgårdslandet, eller under buskar om du har några). På sikt kommer detta att göra att din gräsmatta blir mager och inte växer så mycket längre.
 
Ta bort grässvålen med en gräs upptagare, när du väljer nytt gräs så välj en sort som är långsam till mycket långsam växande. Det finns gott om sådana sorter, de kostar lite mera bara.
 
Köp en robotgräsklippare till de delar som inte är alltför branta och gör om de branta delarna till rabatt/buskområde? (eller klipp de branta delarna själv).

Gör om tomten till olika stora trädgårdsrum med hjälp av buskar och annat roligt som säkert finns om du letar och känner att du har tid och ork!
 
Som ylven skriver, vill du ha mossa så får du under ett antal år utarma gräsmattan och slänga klippet. Ett annat sätt kan annars kanske vara att investera lite tid, ork och pengar och terrasera delar av tomten. Ni kommer att få en med lättskött, snyggare och trevligare tomat (kanske) Ni får hyra en minigrävare en helg, köpa ett eller två lass med sprängsten och bygga stödmurar.
Ett annat alternativ är att plantera ett woodland, en lund, på delar av tomten, under träd växer inte gräset så bra. Särskilt om ni väljer björkar eller granar ;-)
 
Hej Frisse!
Har också stort tomt (ca 5000m2) med slutningar där åkgräsklippare ej kan köra. Någon före oss planterade klokt massor med påskliljor i slutningen. Dom kommer tidigt upp, blommar över och sen tar ogräset över slänten... vi klipper ej den biten och det är helt OK bara man ser tydligt var gränsen går mellan klippt och oklippt. Det gör faktiskt en skillnad när man har tydliga avgränsningar - det ser mer vårdat fast det inte är det - ett tips?

På samma sätt kan man bara ha klippta gångar och låta resten växa vilt - du kan minska klippningstiden som det passar dej :). Känn inga krav att det ska det vara kortklippt över det hela om du tycker det är OK med enbart klippta gångar.

Buskar är en bra lösning för att minska gräsmattearea bara man inte planterar dom mitt i - dom blir bara ett hinder i vägen :). Planteras dom som ett bredd ram runt mattan så minskar arean som ska klippas - ett tips?
Rododendron är taksamma om man har sur jord. Ingen ogräs eller gräs klarar att växa under dom när dom blir stora ( tillväxt ca 10cm/år) - ett tips? Ju snabbare du planterar dess snabbare får du resultat.

Mina erfarenheter - det är mycket enklare att låta det växa högre och klippa bara utvalda delar än att bromsa tillväxten över det hela :)
gaia
 
Där fick man ju några bra råd :)

Det känns som att utarmning av gräsmattan är det alternativ som känns mest realistiskt för mig, även om det blir en väldans massa springande med uppsamlaren (vilken hittills är oanvänd). Jag är dock egentligen mer förtjust i nedanstående förslag:

fsn föreslog "nåt billigt gödsel med mycket kväve i", vilket ju också verkar vara ett intressant alternativ. Som totalt okunnig inom ämnet vet jag dock inte om han/hon skämtar; tänk om jag får precis omvänd effekt? Om så inte är fallet så dyker ju ett nytt problem upp: det %¤#[´ vädret, en längre torrperiod lär man ju få vänta på verkar det som :surprised:
Jag blev dock väldigt förtjust i uttrycket "bränn söner gräset" :D

Alternativet "klippta gångar" känns frestande ur arbetssynpunkt, men eftersom det finns ganska gott om fästingar i området (och de diggar ju högt gräs) så... ja...

Ingen som har några tips om kemikalier som anriper gräsrötterna? Blir det kanske knivigt om man vill behålla mossan?
 
Ingen som har några tips om kemikalier som anriper gräsrötterna? Blir det kanske knivigt om man vill behålla mossan?
Roundup skulle faktiskt kunna funka för dig, det biter nämligen väldigt bra på
gräs och ogräs men sämre på mossa, jag har provat själv på vår baksida och sett att mossan inte blir påverkad.

Jag använde mig av munstycket till en mossa Gti flaska som jag
plockade isär och borrade med 1mm borr, sedan kunde jag med 1dl Roundup
bespruta ca 100m2 på 50sekunder.
 
Se där ja, vad fort ett par år går.:rolleyes:
Jag har RoundUp:at ett par-tre gånger och visst, gräset dog ju, men tyvärr också större delen av mossan :S

I och med att jag har en eller flera grävlingar som gillar att gräva upp min "gräsmatta" så funderar jag på att så (eller i värsta fall plantera) nåt marktäckande elände som jag sen bara behöver klippa till nån gång per år. Önskemålen är följande:

* Det ska helst inte bli högre än cirka 10 cm.
* Det ska helst vara grönt året runt.
* Det ska helst tåla att man går lite på det nån gång ibland.

Skulle nånting i stil med Murgröna eller liknande kunna vara lösningen?
 
Y
Jag har en zon som är sjukt snabbväxande, rik på mossa, så tung så jag kör sönder åkgräsklipparen.

Om jag slänger ut kalk, dödar inte det mossan?
Någon kemikalie kan väl göra så växtligheten inte mår bra nog att hålla samma takt?


Så kvarliggande klippt gräs/mossa blir som gödning?
-har multiklipp så blir inte så mycket men i zonen är det såpass tungt så då blir det mosshögar...

funderar på mossrivare eller gräsuppsamlare... eller byta till en åkgräsklippare i kommun-klassen, dvs stor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.