Har äntligen fått fröna i backen enligt konstens alla regler, men blir inte klok på det här med vattning:

* Behöver jag vattna som en tok närmaste tiden? Geografiskt sett är vi i mellersta Skåne och det har varit dåligt med regn på senare tiden, dock ganska fuktigt i luften på nätterna.

* Om jag ska vattna: Hur mycket, hur länge och hur ofta?

* Är det ok att trampa omkring i den nysådda mattan för att placera spridare etc? Det blir ju faktiskt lätta fotavtryck om man går, speciellt om det är fuktigt. Vad gör man åt detta?

* Jag antar att jag inte ska gödsla mer än den grundgödning som ligger i jorden redan nu?
 
Hej Bobby!

Grattis då får du en fin matta nästa år!

Tar det i tu och ordning.

*Vattna mattan rikligt varannan till var tredje dag beoende på nederbörd. Då får du en gräsmatta som har djupa rötter och som till sommaren klarar sig bra under torra förhållanden. Detta gäller vid all form av nyplantering och sådd, rötterna söker sig neråt och "delar" upp sig bra. Fukten på nätterna snarare själper än hjälper. Rötterna kan vända uppåt och du får en sårbar matta.

* Se ovan.
Samt: Det är viktigt att ytan hålls fuktig hela tiden så att fröna kan gro, vilket tar två till fyra veckor. Men se till så att fröna inte flyter iväg och din sådd blir ojämn.


* Att trampa på nysådd är inte så farligt men vill man att mattan skall växa i luftig och syrerik jord gör man bäst som följer. Köp eller låna ihop ett antal spridare och slang mm ( lätt att låna nu när ingen använder dem). placera ut så att du täcker hela nysådden. koppla in ifrån "säker" mark...Och "vola" nu behöver du inte gå i nysådden.

* Grundgödsla med Algomin/blåkorn eller liknande jag föredrar Algomin. Hur mycket du behöver läser du på förpackningen. Gödsla sedan inget mer förän i maj när mattan har tagit sig. Det är heller inte dumt att kalka nu också för då kommer inte mossan så fort, samt att gräset trivs.

Summering. Detta är mina egna iaktagelser efter ett antal nysådder. De har funkat bla för mig i Alingsås området. Man kan jobba ihjäl sig med sin matta men man kan oxå lägga sig på en rimlig nivå.

Hoppas att detta hjälpte dig. Lycka till.
 
Tack så mycket.

Jag behöver alltså inte se till att den blivande gräsmattan hålls ständigt fuktig? Med det vädret som har varit de senaste dagarna (solsken, ganska varmt och blåsigt) så ser ju nämligen jorden torr ut några timmar efter vattningen.
 
Hej igen!

Det viktigaste är att vattnet kommer ner i jorden. Om man vattnar lite i taget och det är varmt och blåsigt så dunstar vattnet bort istället för att tränga ner i jorden.

Det viktigaste är de första veckorna... Vattna rikligt när du vattnar. då är ju fröna i sin första fas och det är viktigt att de hålls fuktiga. Sedan efter ett par veckor behöver du inte vattna lika ofta för att rötterna tränger djupare och det är bra... ,se tidigare inlägg.

Hoppas detta hjälpte dig! Svara gärna om du vill ha mer info. Samt att det skulle vara roligt att få veta om det blev bra...!

Hare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.