image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej på er.

Planerade om en del av tomten i maj, och sådde i mitten av maj. Nu ser mattan ut enligt bilden. Fläckvis jättebra, fläckvis INGENTING. Har gödslat, kört ut frön med spridare, stödsått i de kala fläckarna. Inget verkar hjälpa.

Vad gör jag. Is i magen och hoppas att mattan tar sig? Riva upp hela skiten och börja om? Alla tips mottages tacksamt!
 
Stödså där det är som värst och kratta/borsta ut ett lager toppdress och vattna. Hellre mycket vatten få gånger än ofta och lite 👍
 
Du har inte bränt gräsfröna med gödslet då?
 
Är väl troligen vatten som saknas, vattna eller vänta på regn innan du gör något drastiskt.
 
Ser mest ut som en torr gräsmatta brukar göra. Vattna eller vänta tills det regnat och den fått en chans.
 
Tycker jag vattnat som en galning, flera timmar varje kväll nu under torkan. Får ösa på lite till helt enkelt. Bör jag klippa gräset där det kommit upp? Nästan 10 cm högt där det kommit.
 
  • Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
Vill man ha bra gräsmatta på en månad så får man rulla, att så tar ju lång tid innan den ser ok ut. Sen har det ju inte regnat just nåt här så det är ju inte så konstigt om den ser torr ut trots vattning.
 
H
Nu när det har varit varmt vattnade jag middag, kväll och ibland även på morgonen.

Inga stora mängder utan bara så fröna blev fuktiga.

Ibörjan vattnade jag bara på kvällen och där får jag göra om nu. Där tog sig inte gräset. Förmodligen för tort.
 
Mitt råd: klipp gräsmattan nu och sedan månadsskiftet aug/sept lägger du på nya fina frön och vattnar ofta men lite. Ev kan du först lägga på gräsmattedress och så fröna direkt i. Har du mycket frön så lägger du frö både över och under dressen. Blanda fröna före du strör ut de också är aldrig fel. Dubbelt så mycket frö mot vad som står på påsen.
 
När du vattnar så vattna helst på natten, för avdunstningen och uttorkningen av ytan går för fort så här varma och soliga dagar.
 
Tack för alla tips! Har egentligen inte bråttom med gräsmattan, utan den får gärna ta sin tid. Huvudsaken är att den tar sig. Tanken är inte en paradgräsmatta, utan en bruksgräsmatta för barn och hundar.

Tror jag satsar på Mortimers idé, en klippning nu, fortsatt vattning och bättringssådd framåt hösten.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.