Hur har no gjort? Blev det bra, skulle du göra på samma sätt igen? Pris/kvm ungefär?

*nyfiken*
 
Jag provade båda varianterna förra sommaren. Rullgräsmattan ser i dagsläget 1000 gånger bättre ut än den frösådda... Men det kanske är för tidigt på året för att göra en riktig jämförelse.

Lägg ut rullgräset samma dag ni får det levererat, annars möglar det, vilket inte är bra.
 
Sök gärna på rullgräs...

Har svarat på sådana förfrågningar förut...
Här är en hemsida där dom säljer s.k rullgräs:
http://www.hermelins.se

Vi valde att rulla ut för 2 år sedan.
Gräset är kanonfint. Det är värt varenda krona och JA, jag skulle välja färdigt 1 ggn till!
Dessutom så bildas det inte alls lika mycket ogräs i rullgräs.
 
Vi sådde i Augusti förra året och gräsmattan såg väldigt fin ut innan snön kom. Vi får se hur den ser ut i vår. Jag skulle nog så nästa gång också. Mycket billigare och gräsmattan tar fart otroligt snabbt ändå.

mvh
David

 
Vi har sått i två omgångar.
Sensommar ifjol och sensommar i förfjol.

Det tog sig fantastiskt bra.
I år skall vi prova att så tidig vår och se hur det blir.

Det viktiga är att man sår när det ändå är mycket nederbörd och vattnet i marken inte hinner torka ur.
Detta för att inte behöva vattna så eländigt mycket.
Alltså i början eller slutet av "sommaren" (som i det här fallet sträcker sig mellan april och september)

Dessutom skall man, enligt vår trädgårdsmästare, inte vattna förrän efter en vecka eller två. Detta för att rötterna skall jobba neråt. Vattnar man för tidigt så vänder de uppåt, mot vattnet, och torkar ut.

Själv har jag inte en aning
 
Hej !

Vi sådde gräs när vi byggde sist och vi kommer definitivt välja rullgräs denna gång ! Vi hade oturen att anlägga gräsmattan vår, sommar -99 då det var soligt jämt kändes det som! Skull behövt åka hem på lunchen och vattna men det gick ju inte....
Har fått fixa och så i nytt i flera omgångar. Svårt med småbarn också när man sår + att hela vår gata har minst en katt per hushåll som älskade att gräva och sprätta runt i vår fina jord med gräsfrön.. *grrrr*

Så nu ska vi satsa på rullgräs och en jättealtan till nya huset !
:)
 
Vad kostar kalaset? Rullgräs får man ju för 20:-/m2 men vad kostar då gräsfrö, jag hörde 30:-/m2 men det kan ju knappast stämma om rullgräs kostar 20...
 
vad kostar då gräsfrö?
Vi har just ringt runt och kollat och Granngården tar 900 kr för 20 kg gräsfrö (Weibulls). Enligt dem går det åt 3,3kg på 100 kvm, men vi tror det går åt betydligt mer! Vi fick ner priset till 800 kr för 20 kg på ett annat ställe.
 
Alltså 1-3 kr per kvm om jag räknat rätt.

5 kg räcker till 100 kvm
1 kg räcker till 20 kvm
1 säck räcker till 20*20 kvm
400 kvm kostar 800 kr
ger
2 kr/kvm
 
Vi rullade gräs och vi är enormt nöjda med det. Vi rullade delar av tomten för att målarna skulle ha plats för sin skylift men det blev en otroligt skillnad fort när man rullade. Det gick från byggarbetsplats till tomt...

Vi kommer rulla resten så fort som möjligt nu på våren.
 
Hur snart efter att man rullat ut gräset kan man gå på det, eller belasta det på annat sätt??
 
Om jag inte minns fel så kan man efter ca 2-3 veckor använda gräsmattan fullt ut.
Men eftersom gräsmattan inte får torka upp de 3 första veckorna så måste man ju kliva på det med stor försiktighet (annars är det ju lite svårt att vattna..)
 
Tack allihopa för svar! Det låter som att rullar är ett bra alternativ. Tur att jag är ute och planerar i tid... *fniss* (början KANSKE bygga i höst! *S*)
 
Vad man inte får glömma är att underarbetet är identiskt oavsett vilket du väljer.
 
Tommy_S skrev:
Vad man inte får glömma är att underarbetet är identiskt oavsett vilket du väljer.
Som alltid alltså... ;D

Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.