Hej alla.

Har bestämt mig för att skaffa robotgräsklippare nästa vår. Men min fråga är kommer den ta bort ogräset i gräsmattan? Vad är det för sorts ogräs jag har? Finns ca 10 % av mattan på olika ställen. Mest där skugga är när kvälls solen är framme. Klipper idag med vanlig gräsklippare med mulcher funktion 1-2
Gr per vecka.
Mvh.
 
  • Välklippt gräsmatta med tydliga spår av en gräsklippare och fläckar av ogräs synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med plättar av ogräs, visar variationen i grönt där områden med skugga har mer ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, men det kommer troligen att minska. litegrann. Det ser ut som groblad?

Lätta att ta upp med ett vanligt ogräsjärn för att sen,lägga på lite dressjord och stödså. Finns också kemiska substanser att ta till men de är numera svårare att få tag i. Sök i såfall på MCPA här på forumet.
 
Redigerat:
Oki. Lika bra att börja i år då så det är klart till våren.
 
Låter som en bra plan.
 
Min erfarenhet är att roboten absolut inte kommer att ta bort ogräset. Snarare kanske förvärra.

Där jag har som sämst gräsmatta är det numera mest klöver där roboten går och sen en skarp gräns till lite högre gräs som klipps som mest varannan vecka under högsäsong. Det högre gräset där tränger undan klöver och annat ogräs.

Där jag däremot har sett till att vertikalskära, stödså och sedan gödsla ordenligt, där är gräset väldigt prydligt och snyggt utan större ansamlingar av ogräs.

Däremot har roboten varit fenomenal mot mossa. På norrsidan av huset där det tidigare var 95% mossa är det nu bara fint tjockt grönt gräs.
 
tensiden tensiden skrev:
Min erfarenhet är att roboten absolut inte kommer att ta bort ogräset. Snarare kanske förvärra.

Där jag har som sämst gräsmatta är det numera mest klöver där roboten går och sen en skarp gräns till lite högre gräs som klipps som mest varannan vecka under högsäsong. Det högre gräset där tränger undan klöver och annat ogräs.

Där jag däremot har sett till att vertikalskära, stödså och sedan gödsla ordenligt, där är gräset väldigt prydligt och snyggt utan större ansamlingar av ogräs.

Däremot har roboten varit fenomenal mot mossa. På norrsidan av huset där det tidigare var 95% mossa är det nu bara fint tjockt grönt gräs.
Räknas klöver som "ogräs"? i en gräsmatta som inte avsedd för golf eller fotboll :crysmile:
 
sunnis
Så lågt ogräs kommer den inte klippa och störa tillväxten på, men däremot kan roboten öka tillväxten en del på gräset i övrigt som kan då kan tränga undan oänskade växter en del, effekten förstärks om man samtidigt tar till olika knep som vertikalskärning, stödså, jordförbättring, dress, uppluckring, gödsel och allt vad man nu kan göra för att få gräset att växa och sprida sig mer.

Ogräs är oavsett ett evigt arbete, men så länge man ser till att gräset mår bra och man hela tiden tar för vana att plocka och störa tillväxten på ogräset så blir det lite/inget alls tillslut, men man får hålla på lite hela tiden.
 
T TheGame skrev:
Räknas klöver som "ogräs"? i en gräsmatta som inte avsedd för golf eller fotboll :crysmile:
Ligger det inte i namnet "gräsmatta" att det skall vara gräs och inte klöver? Varför innehåller inte "gräsfröblandningar" klöverfrö?

Så ja, klöver kan ses som ett ogräs i en gräsmatta för de flesta.
 
tensiden tensiden skrev:
Ligger det inte i namnet "gräsmatta" att det skall vara gräs och inte klöver? Varför innehåller inte "gräsfröblandningar" klöverfrö?

Så ja, klöver kan ses som ett ogräs i en gräsmatta för de flesta.
Tänkte mer ogräs som maskrosor och Grönblad osv som skymmer och tränger undan vanliga gräset.
Klöver här hos oss växer mer med gräset, tänker det som tillhör gräsmattan :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.