Min tomt består av sandjord(mer sand än jord). Kommer det att funka att anlägga gräsmatta med den jorden?

Eftersom tomten är +1000 kvm skulle jag vilja slippa köpa jord till hela tomten eftersom det innebär ganska mycket pengar.

/Marthin
 
Gräsmattejorden som man får från jordmånglarna kan bestå till mer än 50% av sand och grus så sandjorden du har är nog inte helt fel. Har för mig att gräs gärna växer på sandig jord. Det man däremot kan fundera på är om jorden håller fukten tillräckligt bra. Det kanske kan vara en god idé att ta hem ett par lass med lerjord som ni fräser ner i sandjorden.
 
Det beror också på klimatet där ni bor. Bor ni på Öländska Alvaret eller i Borås? Regnar det dagligen på sommarhalvåret, eller är det tre månaders torka?
 
2 mil norr om Göteborg. Så man får nog sin beskärda del av regn.
 
Titta på andra trädgårdar i trakten. Om de ser okej ut, kan du nog nöja dig med den jord du har.
 
Sand är toppen för gräs. Titta på grannarnas betongplattor med sand mellan ::)
Du kan även se hur fint det växer på sandstränderna där det inte blir upptrampat.
 
  • Gilla
Per Svensson2 och 2 till
  • Laddar…
Fick följande berättat för mig av en kollega på jobbet för ett tag sen:

Min kollegas kompis(Lite jag-möte-lassie-varning här men ändå... :) ) skulle lägga gräs och han hade ganska gröna fingrar om vi säger så. När han då skulle anlägga sin gräsmatta så la han först ett lager jord och ovanpå det så la han ett lager med sand, utan att fräsa ihop det.

Anledningen till detta var att då skulle gräsrötterna söka sig neråt till det underliggande jordlagret och på så sätt blev rötterna lång och slitstarka samt väldigt tåliga för torka mm. Sen om ett antal år så kommer ändå jorden och sanden ha blandats upp.

Har inte själv sett gräsmattan men enligt kollega blev den väldigt fin. Jag har ingen aning om hur mycket jord respektive sand det var men det fungerade. Sen har jag för mig att han sådde och inte rullade gräs.
 
Japp! Grannarna, när jag var barn, rullade ut sin gräsmatta på ett lager sand, som de lassat ut över leran. Klart bästa gräsmattan att leka på! :D
Det är fortfarand jättefin, nu 25 år senare, men det kanske beror på skötseln.
 
Instämmer..har fått lära och utövat att laga mindre gropar i gräsmattan med att fylla dom med sand. Perfekt!
 
Marthin - vi ska bygga i dina trakter. Även vi har sandig jord som underlag för vår tänkta gräsmatta, och när jag ser hur omgivningarna ser ut så misstänker jag att det inte blir några som helst problem: gräset växer som ogräs! :)
 
Att så gräs i sand är ypperligt för gräset, men något mer arbetsintensivt för dig då du måste vattna betydligt mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.