vi ska göra iordning tomten som idag består av lera och mossa. Marken består enbart av lera och jag tänker att om vi ska så nytt gräs blir det väldigt lerigt och vått länge, kanske att det då är bättre att rulla ut en redan tät och "fin" gräsmatta". Detta kanske även eliminerar risken att mossan tar över igen. tänker jag rätt här? Vad kan man för övrigt göra med en mark/gräsmatta som är väldigt blöt? vi funderade på att lägga i en dränering på uppsidan av huset (huset ligger längst ner i en slänt av åker vars mark består av enbart lera, inte en sten eller gruskorn knappt). Vad kan det kosta med gräs på rulle och vart kan jag köpa detta?
tack på förhand
Mvh Anna H
 
F
Ganska dyrt. Runt 20kr/m2
 
Vi köpte för 2 år sedan rullgräs från http://www.turfman.se/
Till påsk och vi betalade 25kr inkl transport då, vet inte hur priset ligger idag.
 
Att rulla ut gräset löser inte problemen med underlaget heller tyvärr utan ni behöver först få ordning där. sen är det dags för gräset.

Drännering låter som en bra ide. Gör då gärna ett dike som ni klär med geoduk. dräneringsslangen i botten och sen fyller ni upp med tex 8-16 krossgrus till ca 15 cm under önskad gräsmatta. vik nu in toppen på fuken över gruset så att ni har fått en kebabrulle - XL . Lägger ni sen riktig jord ovanpå så har ni fått en bra barriär som kommer att dämpa vatteninflödet rejält
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.