Hej!

Vi har precis köpt en tomt och är snart redo att påbörja husbygge. Tankarna rusar redan iväg till vad som behöver göras när huset är på plats.

Tomten är en gammal åker där det tidigare har odlats spannmål tror jag. Idag är en mest vildvuxen med för mig okända växter. Vi kommer vilja göra en gräsmatta iaf på delar av tomten.

Marken idag verkar vara mest lera och ganska djupt, iaf så djupt jag lyckats gräva. Leran är som en hård grå skorpa på ytan och fuktig och formbar när man gräver ner ett par centimeter.

Hur ska man göra för att förvandla åkern till gräsmatta? Måste man lägga på ett lager jord eller går det att fräsa upp och så direkt i leran?

Som ni kanske förstår så kan jag inget om detta, så tacksam för hjälp...


Åkermark med sprickor i hård, grå lerskorpa och förekomst av enstaka vilda växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen hand håller en klump av fuktig, gråbrun lera som visar markens konsistens på en blivande byggtomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sand! Massa sand som ni fräser ned och sedan får en bra grund för gräsmattan.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Sand! Massa sand som ni fräser ned och sedan får en bra grund för gräsmattan.
Tack för svaret! Ingen jord behövs alltså?
 
Nej, det är inte jord ni behöver köpa, utan förbättra leran så den blir mer porös och ger gräset en chans att växa. Det behövs mycket sand och en bra jordfräs samt gödsel.
 
harry73
Inte ens säker att ni behöver tillfoga något. Även om det nu är hård och torr, kommer gräset att hålla fast fukten på ett helt annat sätt. Rötterna kommer att hålla skorpan genomsläppligt och maskar håller den luftig.
 
Jag hade inte chansat, utan istället tillfört grov sand för att öka genomsläppligheten då lera lätt kan bli likt betong och inget lämpligt underlag för gräsmattor.
 
Tack för svar! Ni verkar iaf rörande överens om att jord inte behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.