Nån som vet om det går och hur man gör om man vill anlägga gräsmatta på en hårdgjord stenyta?
 
Låter inte möjligt. Gräsmattan måste ha dräneringslager undertill i annat fall ruttnar resp torkar den. Kör över med grävare och smula sönder stenytskiktet som kan ligga kvar som kross. Fyll upp med jord minst 15 cm men helst mer.
 
Instämmer. Minst 15 cm jord och det måste finnas drännering under så en tät stenyta måste väck
 
Ytan är inte rent berg utan sprängsten och grov singel så jag är mest rädd för att allt vatten skall dränneras bort för fort och gräsmattan torka ut.
- Är 15 cm jordlager på stenen tillräckligt för att gräsmatta skall fungera?
- Inget annat ytlager eller fiberduk eller annat som bör läggas innan jorden?
 
Bägge inläggen tidigare gav info att 15 cm är minimum. Sprängsten och grovt singel låter inte alls som en hårdgjord yta ;) utan jag fick snarare intrycket att du ville så gräsmatta på asfalterat underlag ;D. Riktig markduk är ganska dyr och det låter ändå som om du redan har ett rejält dräneringsskikt. Du kan tom komplettera med ytterligare lite finare grus och därefter gräsmattejord. Vill du vara helt säker fyller du upp ytterligare. Varje cm över 15 är ett plus och det är inte fel att gå upp till 25. Att jorden kryper ner är inte ovanligt, speciellt när det gäller nyanläggning och komplettering med topdressing de närmaste åren kan vara nödvändigt. Allt beror på vilken golfgreen du eftertraktar och vad du ska använda mattan till. Vacker att se på eller barns lek och spring?
 
Skönt att det inte bara var jag. Jag såg framför mig stora betonplattor eller tom en gjuten betongplatta....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.