K
Hej

Det börjar bli dags för att lägga upp jord för att skapa en gräsmatta framför vårt hus men jag är lite förvirrad inför hur högt den ska läggas. Min tanke har tidigare varit att marken sluttar 5% de första metrarna ut från huset (makadam... redan gjort i samband med grunden) och sedan ansluter gräsmattan där i den nya höjden och fortsätter att slutta 2% till avgränsade mur mot gatan.

Problemet är att mina grannar på båda sidor har börjat sin gräsmatta ca 10 cm under husens fasad och hamnar därmed betydligt högre än om jag fullföljer min plan (20 cm sockel och 15 cm makadam).

Tanken är ju att bygga en altan på makadamen så det skulle inte göra något att låta gräsmattan starta på en högre höjd, men blir det inte konstigt med "stora" vattenflöden där i skarven? På vår ena sida har de lagt plattor som lutar bort från huset ca 2 meter och sedan betongblock som bildar ett trappsteg upp på gräsmattan, på andra sidan har de en plattrad på ca 30-40 cm närmast huset som ligger typ fem cm under fasaden och sedan börjar gräsmattan direkt där efter.

Hur brukar man göra? Ska jag köra på granne etts variant och lägga en rad med storgatsten upp på gräsmattan, eller ska jag fylla upp med sten ända mot fasaden som granne två?
 
Gör det du tror blir snyggast
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.