Bör en gräsmatta luta (t ex för vattenavrinning), och i så fall hur mycket? Underlaget är i sig mycket väl dränerande (krossgrus, fingrus, sand, matjord), men jag har ändå hört förslag att gräsmattan bör luta något, bort från huset. Vad är i så fall lämplig lutning, 1-2%?
 
Byggare_Anders skrev:
Bör en gräsmatta luta (t ex för vattenavrinning), och i så fall hur mycket? Underlaget är i sig mycket väl dränerande (krossgrus, fingrus, sand, matjord), men jag har ändå hört förslag att gräsmattan bör luta något, bort från huset. Vad är i så fall lämplig lutning, 1-2%?
Ja, inte bara bör luta utan det skall luta.

Viktigaste är från huset sett. Sett en rekommendation som verkar vettig men inget jag har tillgänligt. Vilket innebär minst 15 cm lutning på tre meter från huset, därefter mindre lutning.
 
15 centimeter på tre meter från huset? Det låter väldigt mycket. När vi anlade våran tomt så rådfrågade vi ett anläggningsproffs och hans rekommendation var att det räckte med en lutning av 1-1,5cm per meter.
Genom att vi ville ha en platt gräsmatta valde vi bara 1cm/meter vilket verkar funka bra, vattnet rinner bort från huset även när det regnar som mest.
 
Att rekommendera 1 cm lutning från anläggningsproffs när det gäller gräsmattas lutning direkt utifrång från huset är snudd på tjänstefel.
(pga sjunkningar mm som händer med gräsmatta vintertid,)
 
I de fall man har sättningar ja. Har man det inte längre kan man ha en lutning av 1cm/meter viket är tillräckligt för att vattenavrinningen ska fungera som tänkt.
 
Robert_Maria skrev:
I de fall man har sättningar ja. Har man det inte längre kan man ha en lutning av 1cm/meter viket är tillräckligt för att vattenavrinningen ska fungera som tänkt.
Jord rör sig.
Är det golfbana vi talar om.

Far min är en gammal anläggare av parker, hustomter, o golfbanor ifall du undrar vad min expertis grundar sig på.
 
Det är inte jag som ifrågasätter här, det har du gjort. Du har ju ingen aning om förutsättningarna på vår tomt men ändå så tycker du att det är lämpligt att uttala dig.

Jod rör sig, det stämmer, och en gräsmatta skall också toppdressas. Med dressen justerar man sättningar och eventuella fel-lut men det visste du väl redan?
 
Det räcker väl att lutningen för ögat ser bra ut en halv meter ut från fasaden sen går det väl att ha så gott som platt om man vill för allehanda bollspel ,golfputning etc?;)

Mvh
 
Robert_Maria skrev:
Det är inte jag som ifrågasätter här, det har du gjort. Du har ju ingen aning om förutsättningarna på vår tomt men ändå så tycker du att det är lämpligt att uttala dig.

Jod rör sig, det stämmer, och en gräsmatta skall också toppdressas. Med dressen justerar man sättningar och eventuella fel-lut men det visste du väl redan?
Nämen, vad är detta för larv du håller på med.

Du har fixat till en golfgreen på din tomt, so what.

Trådskaparen frågade efter lämplig generell lutning och jag gav den,.

Din golfgreen är inte intressant, och man justerar inte dagvatten genom dressing. Gör man det är något fundamentalt fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.