Vad rekommenderar ni ?

Ska jag klippa gräsmattan innan vintern eller ska gräset få vara halvlångt?

Finns det några fördelar/nackdelar med att klippa vs inte klippa?

Om man klipper, är det då smart att samla upp klippresterna?
 
gräsresterna borde du kunna lämna eftersom det blir gödning för gräsmattan när det multnar.

vet faktiskt inte hur det är med klippningen innan vintern. jag kommer dra av mattan en sista gång nu när det slutat växa.
 
Om man läser i sin trädgårdsbok så står det att gräset ska klippas kort inför vintern, dessutom ska klippet tas bort.
 
Mastermind skrev:
Om man läser i sin trädgårdsbok så står det att gräset ska klippas kort inför vintern, dessutom ska klippet tas bort.
Och om man inte har någon trädgårdsbok så kan man fråga här. ;) 8)
 
Vi missade att klippa ner gräset förra hösten vilket resulterade i att gräsmattan var riktigt gul och tråkig i våras och början av sommaren. :( Nu har den repat sig och är grön och fin igen men vi kommer garanterat att klippa den kort innan vintern.
 
Relativt kort höstklippning och så samlar man upp gräsklippet efter sista klippningen. Under sommaren kan man gott låta klippet ligga kvar som gödning, såvida klippet inte är alltför massivt och långt. Varför man inte skall ha löst klipp under vintern är att mattan lätt kan angripas av snömögel. Uppkrattningen brukar ju ändå ske med automatik då mattan fylls av löv som av samma anledning bör tas bort eller - enklast - skyfflas ut under häckar eller rabatter. Alltför minitiös gräsmattestädning är inte nödvändig.

Är gräsmattan anlagd i år är det bättre att hoppa över klippningen än att trampa omkring på den.
 
Då får det bli klippning med den minimala uppsamlaren monterad, huh, gruvar mig för detta "projekt".

Gissar att kort gräs även gör livet surt för gnagarna ;D
 
jaha, då får det bli att köra upp det tillsammans med lövstädningen.

Blir nog att köpa en lövblås/sug iaf ;D
Lite bekväm måste man få vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.