vad är det för fel på min nysådda gräsmatta.
den tar sig på det flesta håll men med vissa fläckar som det inte vill växa.
har hållit det fuktigt hela tiden.....
 
  • DSC01025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade också lite kala fläckar första (förra) året som jag inte fick ordning på, resten av mattan var grön och fin om än tunn. I år är den knallgrön utan en fläck och betydligt tätare. Det är väl så att det tar ett tag innan den växer till sig ordentligt?
 
Kan bero på grässort. I Bohuslän (som du verkar bo i) brukar blåsten från västerhavet dra med sig salt och detta gillar inte rödsvingeln. En etablerad ängsgröe är en bättre sort i det fallet. Gräsfröer brukar vara en blandning av dessa två i olika sorter, så kompletteringsså med med en blandning som har mycket ängsgröe i sig. Gödsling blir tyvärr nödvändigt.
 
Redigerat:
gräset är av fabrikat green garden och heter exklusiv.
jorden är harpad matjord blandad med sand och hästgödsel, sen gödslade jag med gräsmattegödsel. vattnat flera ggr varje dag. pratade med trädgårdsmästarn på orten och han sade att det kan va för varmt men det borde komma senare eller så får man strö så till våren eller hösten.
kan man vattna för mycket....????
 
Redigerat:
Nix man kan inte vattna för mycket, däremot skulle du ha kunnat gödsla för mycket. Vid nysådd brukar man inte rekommendera att man gödslar alls för då är risken att man "bränner" fröna. En teori är att det ligger för mycket gödsel eller något annat fröna inte gillade på just de fläckarna.
Men jag tror inte att du behöver oroa dig, till nästa sommar växer det säkert jämnt och fint.
 
Det tar ett par år för en gräsmatta att etablera sig ordentligt, vänta och se hur det ser ut i vår och komplettera om det behövs.
 
Min erfarenhet av vattning av nysådda gräsmattor är att överdriven vattning kan få gräsfröna att "flyta bort" och samla ihop sig, även om man gjort sitt bästa för att mylla ner dem litet. När man vattnat så att det blir pölar på gräsmattan brukar det resultera i lite kala fläckar i början. Men lugn, efterså eller vänta så sprider sig allt så småningom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.