Funderar på det här med gräsmatta, fick ett tips om att man kan så själv och ha en i stort sett färdig yta på några veckor.
Man skulle helt enkelt så som vanligt och sen lägga en press över, vattna morgon och kväll. Pressen håller kvar fukt och drar till sig värme, man bygger alltså ett slags växthus, gräset gror i raketfart.

Nån som provat? Hur lång tid tar det annars innan man kan använda en egensådd matta?
En utrullad vill väl ha 3 - 4 veckor på sig innan den är användbar, eller?

 
Rullade ut ca 8mx12m åt svärfar för 6veckor sedan.
Jobbet tog ca 5h och resultatet är kanonbra, men tänk på att förarbetet är 90% av slutresultatet. Dvs se till att marken är jämn med en liten "vibrator", lägg därefter ut ca 10cm av jord av högkvalité.
Vattna under en vecka (Morgon o Kväll ca 1h)

Rulla därefter ut gräsmattan och ställ spridaren så att hela gräsmattan blir blöt.

De följande 2 veckorna gäller det att man vattnar och undviker att gå på mattan. - Resultat blir KANON

Kostnad gräsmatta ink lev och moms blev strax under 4000kr.
(Vatten ej inräknat ;))

Tiff
(Skåne)


 
Jag skulle säga att det beror lite på hur stor gräsmattan är...
Vi har inte orkat mäta, men det tar över två timmar att klippa med en motorgräsklippare med drivning på...

Så rullgräs till det kostar väl ungefär lika mycket som huset ;)
 
Det var ett billigt hus du har Nix....

Har fått pris av en rullgräs firma på 20 kr/kvm inkl moms. De rekommenderade en kille som tar 20 kr/kvm för jobbet. Sålunda 40 riksdaler. Vi har 400 kvm som skall fixas på sommarstugan och det sår man inte själv. För 16 000 får man en kanonfin gräsmatta på 2-3 veckor.

Sår man själv, med eller utan växthus, blir gräset inte helt klart förräns efter ca 12 mån.

Jag skulle solklart rekommendera rullgräs, även för mindre ytor.

Varför vi inte gör det själva beror på tidsbrist samt att man måste raka bort allt ogräs och få en jämn yta som man skall sanda mm för att rötterna skall ta sig snabbt. För detta behövs diverse bobcats och annat.
 
12 månader är att ta i.
Vi har sått tidig september och haft grönt till våren...

Men visst är rullgräs att föredra att man har bråttom, men man får ju betala för det. Som med allt annat.

Vi har kanske 1000-1500 kvm.
Det skulle alltså bli 20-30000 för gräset och lika mycket för jobbet...
Då tar jag gärna ett par år utan gräsmatta.

Men okejrå. Huset kostade kanske lite, lite till... ;)
 
Nix skrev:
12 månader är att ta i.
Vi har sått tidig september och haft grönt till våren...

Men visst är rullgräs att föredra att man har bråttom, men man får ju betala för det. Som med allt annat.

Vi har kanske 1000-1500 kvm.
Det skulle alltså bli 20-30000 för gräset och lika mycket för jobbet...
Då tar jag gärna ett par år utan gräsmatta.

Men okejrå. Huset kostade kanske lite, lite till... ;)
Vafan, lejjer alla ut jobbet att rulla ut gräsmattan ? det måste väl ändå vara lättförtjänta pengar om det nu skulle kosta 20-30.000 för jobbet som du skrev. Det rullar jag många gräsmattor för isåfall :)
 
Hoppas verkligen inte att det tar 12 månader!!! Den siffran tycker jag inte om!´vi sådde vår gräsmatta 16 april i år då det fortfarande var relativet kallt och frost på nätterna.Höll iofs jorden fuktig vilket var bra. Det tog exakt 2 veckor innan vi hittade det första grässtrået och nu börjar det se riktigt grönt ut. Du får ta en sväng förbi 38:an med barnvagnen, Frasse. Har hört att ni fått tillökning. Grattis! även till inflytten. Det ser jättefint ut!
Har inte hört någon som användt presenning och då har jag ändå läst ganska mycket om gräs. Vi räknar med att klippa gräset efter ca 8 veckor, lagom till midsommar. Självklart blir ju inte gräsmattan superbra första året med kostnaden för fröna var ca 1100:-. Vi har sått ca 800-900 m2. Självklart kostar ju matjorden med den behövs ju även vid rullgräs.
Har även sett andra grannar i området som sått och deras gräs kom snabbare, självklart beroende på varmare dygnstemp.
Häls Buffy
 
Visst ser gräsmattan någorlunda ut efter 8 veckor men som riktigt gräs är det inte förräns nästa vår/sommar. Det tar sin tid. Dessutom skall man vänta ett bra tag innan man klipper första gången.

Vi lejer ut för att det är relativt billigt och för att vi inte har tid och kompetens att få till det bra. Man måste ha diverse maskiner annars blir det många vändor med skottkärra. Men det är ju upp till var och en.
 
Vår grävmaskinist planade ut all jord till ca 900 m2 på ca 8 tim 7 timmar. Det är defenitivt värt att leja bort den delen av jobbet. Jorden var då tillräckligt tillplattad och beövdes inte vältas, enbart luckras upp med kratta innan sådd vilket gick på några timmar. Sedan hyrde vi en såmaskin + gallervält och sådde och vältade allt på några timmar. Gjorde en liten del i förra veckan som var kvar för hand med skottkärra och kratta. Fy f..n vilket häst jobb. Glad att vi inte snålade in på den biten.
Visst kan man väl använda gräsmattan redan denna sommar även om vi inte tänkt spela rugby och kubb det första vi gör, eller är jag helt fel ute????
 
Du kommer absolut att kunna använda gräsmattan i sommar. Vi har sått två höstar i rad nu, och årets matta har samma status nu som den gamla ifjol.
Och den gick alldeles utmärkt att vara på i somras.

Den är naturligtvis tätare och finare nu i år, men vi spelade krocket redan ifjol på den.

Underarbetet har jag förstått är detsamma, och det finns såhjälpmedel. Men har man bråttom och gott om pengar så är rullgräs att föredra.
Om någon annan skall så åt dig så blir det ju dyrare än om du gör det själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.