Jag har ett par gräslöksplantor jag fått av grannen och som jag satte i rabatten.
Nu har de skjutit upp en massa blommor och inte alls så mycket gräslöksblad, som är det jag vill ha att äta.

Finns det något sätt att få den att bara skjuta nya blad och inte blommor?

Eller är plantan 2-årig med mest blommor andra året? Jag fick den i vår från hennes trädgård där den fanns i fjol också.
 
Vill TS få gräslök som krydda gäller det att inte låta den gå i blom. Det är inte försent än!
Låt en (1) planta blomma och fröa av sig till nästa säsong.
 
Gräslöken är perenn. Plocka bara blommorna efter hand och ät upp dom. Sen när du skördar bladen så klipp ner dom till botten så kommer den bli tätare. Det kan du göra flera gånger under säsongen. Vill du sen ha fler plantor så kan du låta den gå i blom så får du en massa nya plantor att gräva upp och plantera om.
 
Klipp ner den ända ner så kommer den igen. Blommorna är goda att äta när de är späda (sen blir det lite för träiga tycker jag)
Man får alltid klippa ner gräslöken, i bland flera ggr per säsong. Vattnat den när du klippt ner den så kommer den igång fint igen.
 
OK, jag har nu klippt bort alla blommorna i alla fall. Få se om det hjälper.
Klippa allt kanske skall vänta ett tag så att den får etablera sig, den planterades ju nyligen.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Klipp halva så får du både föryngring och kvarvarande grönmassa.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Klipp halva så får du både föryngring och kvarvarande grönmassa.
Menar du halva antalet strån nere vid marken eller alla strån på halva höjden???
 
Halva antalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.