Hej,

Jag har en jättegräslig väv på väggarna och jag undrar vad som är bäst, billigast och enklast att göra för att få fina, rena och släta väggar?

Har hört talas om skrap- och bredspackling. Finns det andra metoder också? Hur skrap- och bredspacklar man med bästa resultat? Hur slipar man ytan, finns det maskiner som slipar och suger upp damm samtidigt? Vad kostar kalaset, per kvm (golvyta)?

Tack för svar!
 
Vi målade vår vävtapet från 70-talet vit. Blev helbra.
 
Amphibian skrev:
Finns det andra metoder också?
8) Smäll på renoveringsgips, bygger 6 mm. ;)
 
Falken skrev:
Skall finnas något som kallas "återställaren" (och då pratar jag inte om sprit...). Har ingen egen erfarenhet av den men sök i forumet, har säkert diskuterats här ett antal gånger. Annars är renoveringsgips ett kanontips!
Återställaren har rätt grov gräng (DVS den är knottrig). Duro Easy cover har en "fiberstruktur", dvs det är synliga trådar som går kors och tvärs slumpmässigt i tapeten. De är också relativt dyra.

Jag har själv renoverat ett sådant rum i min lägenhet. Tapeten var redan målad och därmed förseglad vilket gjorde det lätt att bredspackla. Risken med att spackla på en tapet är ananrs att spacklet blöter ner tapeten så att spackel och tapet rasar ner i stora sjok, eller att det blir blåsor.

Om du väljer att bredspackla kan det nog vara en idé att måla tapeten först...

Jag ska renovera ett rum hos mina svärföräldrar med återställaren helgen den 27-28 november, kan ju berätta efteråt hur det blev ;-)

/FW

 
Röstar på väggips. Bredspacklade och tapetserade om ett rum på 12m2 för ett år sedan. Slipdammet låhg kvar länge, länge. Gjorde nog av med 1kg/m2. Inte kul jobb.
 
Det är orden från en lat människa..
Klart man ska bredspackla ut gammal väv. se bara till att tvätta ner den först..
bredspackla sen 2 gånger och slipa av med fint papper.
grunda över det och titta i släpljus och spackla i vid behov. sen är det bara att slipa lite till och färdigstryka.
 
Jag hade äcklig mörkgrå väv i hallen i min gamla lägenhet. Den var ej övermålad vilket gjorde det relativt lätt att dra ner den från väggarna. Väven var av typen som delar sig så på det som satt kvar på väggen gick det bra att spackla.

Det hela beror på vilken väv du har....
Övermålad glasfiberväv skulle jag bredspacklat över....

/ PJ
 
fredwel skrev:
Jag ska renovera ett rum hos mina svärföräldrar med återställaren helgen den 27-28 november, kan ju berätta efteråt hur det blev ;-)
Lite sent kanske, men jag har ändå ett par erfarenheter som andra kanske kan vara intresserade att ta del av:

1) Lim. Vi behövde stryka både vägen och tapeten för att få den att fästa.

2) Färg. Vi gjorde två strykningar. Eftersom tapeten är en smula porös måste man mätta den ordentligt, annars blir det en skillnad i struktur på väggen. Tre strykningar eller en grundning först hade kanske varit optimalt (vi använde färg från Alcro)

3) Ömtålig. Då återställaren är en aning porös och rätt tjock blir det lätt märken i väggen om någon möbel slår i eller så.

4) Glasfiber. Återställaren är armerad med glasfiber. Detta gör att det klir lite när man arbetar med den (och man ska kanske inte ta favoritsaxen när man klipper den. Glasfbrerna känns igenom färgen på den färdiga väggen, och väggen sticks därmed litegrann.

Jag lade en latexsträng mot taket och golvlisterna med gott resultat. Vi skar rent våderna mot taket med rakblad. Man ser också skarvar mellan tapeterna (läggs kant i kant). Vi fick ett par skarvar som syntes lite mer än de andra, det kan bero på att vi fick vävlim på tapeten eller att färgen låglite tjockare där.

/FW

 
Jättesent inlägg :)

Vi hade också dessa gamla vävtapeter och vi löste det hela på två sätt.

Nedervåningen=betongväggar, lösning= blomspruta med vatten och fuktade. Tapeten trillade nästan ner av sig själv..

Övervåningen 6mm repgips perfekt :) Det blir dock ännu bättre resultat om man tar en vanligt gipsplatta och skruvar upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.