Jag har lärt mig att det här med gräsklipparrobotar är en djungel i sig.

En andra lärdom är att många är avsedda för stora, öppna ytor utan hinder.
Fick en offert på en Husqvarna. Den verkade lovande ända tills firman kom och kikade på tomten. Ganska snart kom han fram till att ungefär halva tomten fick vi fortsätta klippa själva. Husqvarnan han erbjöd behövde ett utrymme på 1,2 meter brett för att inte fastna.

Så damp det ner ett reklamblad från en större aktör inom byggvaruhandel. De har en modell som skryter med att klara passager på 90 cm.

Det gjorde mig nyfiken! Men det visade sig inte vara så lätt att hitta uppgifter om vilken passagebredd de olika modellerna kräver.

Varför det? För det är ju faktiskt en rätt så adekvat siffra när man ska välja
 
Min Landscape 812 klarar en passage mellan ovanmarkspool och begränsningstråd som är 80cm
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Min Landscape 812 klarar en passage mellan ovanmarkspool och begränsningstråd som är 80cm
Hm... Heter den landscape? Eller Landxcape?
 
N New_options skrev:
Hm... Heter den landscape? Eller Landxcape?
Hehe, den heter Landxcape LX812i.
En lågbudgetmaskin från Bauhaus som bara går och går.......
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hehe, den heter Landxcape LX812i.
En lågbudgetmaskin från Bauhaus som bara går och går.......
Den får vara hur lågbudget den vill så länge den klipper gräset
 
N New_options skrev:
Den får vara hur lågbudget den vill så länge den klipper gräset
Jag är mer än nöjd. Går in på 3:e säsongen nu
 
Det låter som att du behöver en robot som går att programmera till att följa guidekabeln X antal meter innan den vikef av och börjar klippa? Min mors robot är för billig så den går bara att programmera hur ofta den ska börja i andra änden av guidekabeln...
 
Jag har en worx landroid, följer guide-kabeln utan problem. Har en grindöppning på tomten, gissar den är 80 eller 90 bred med guidekabeln ~15cm in på varje sida, där både letar den sig igenom på vägen ut och även under klippning. Är det en lång korridor är det säkert svårare men tror den skulle ta sig igenom i alla fall, vet inte hur bra den skulle klara att hålla efter i korridoren.
Mitt klockbatteri la av inför förra sommaren efter 5-6 år, tänkte jag skulle göra en översyn av klipparen i samband med det, såg som ny ut invändigt, även om den sett rätt smutsig och ingrodd ut undertill.

Lite missnöjd med idén att ha en kinesisk klippare men den funkar bra på min tomt, ganska platt och simpelt men är några trånga skrymslen och som sagt en grind mellan fram och baksida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.