Klippo quantum xls 50
Frun var ute och klippte och efter några minuter (utan problem) stannade maskinen. När hon drog i snöret satt det hårt och på gränsen till fast så hon tillkallade hjälp.
Jag skruvade isär toppen och tog bort förgasaren och vid en närmare eftertanke har vi nog klippt ett tag utan luftfilter. Inget ser trasigt ut men det var en del gräs runt insuget.
Stiftet tog jag givetvis bort och när jag prayat lite wd40 under (på utgående axel) så kan jag iaf rotera klipparen manuellt.
Jag tänkte först att motorn har fyllts med gräs men det kan väl inte bara möjligt?
Någon här som har en gissning varför motorn går trögt?
Frun var ute och klippte och efter några minuter (utan problem) stannade maskinen. När hon drog i snöret satt det hårt och på gränsen till fast så hon tillkallade hjälp.
Jag skruvade isär toppen och tog bort förgasaren och vid en närmare eftertanke har vi nog klippt ett tag utan luftfilter. Inget ser trasigt ut men det var en del gräs runt insuget.
Stiftet tog jag givetvis bort och när jag prayat lite wd40 under (på utgående axel) så kan jag iaf rotera klipparen manuellt.
Jag tänkte först att motorn har fyllts med gräs men det kan väl inte bara möjligt?
Någon här som har en gissning varför motorn går trögt?
Jag har aldrig använt luftfilter på min gåklippare.. inga problem.Träflisa skrev:Klippo quantum xls 50
Frun var ute och klippte och efter några minuter (utan problem) stannade maskinen. När hon drog i snöret satt det hårt och på gränsen till fast så hon tillkallade hjälp.
Jag skruvade isär toppen och tog bort förgasaren och vid en närmare eftertanke har vi nog klippt ett tag utan luftfilter. Inget ser trasigt ut men det var en del gräs runt insuget.
Stiftet tog jag givetvis bort och när jag prayat lite wd40 under (på utgående axel) så kan jag iaf rotera klipparen manuellt.
Jag tänkte först att motorn har fyllts med gräs men det kan väl inte bara möjligt?
Någon här som har en gissning varför motorn går trögt?
har du kollat hur det ser ut under kåpan vid Svänghjulet?
eller under motorn?
toppen?
Menar du topplocket eller toppkåporna?
lossar man toppen så ser man kolvens skick... Och Ventilerna..
Jag lyfte endast av alla kåpor som sitter över motorn så jag kunde se svänghjulet och komma åt förgasaren. Topplocket jag jag inte lossat ännu då jag inte kan tänka mig att det skulle vara ett problem just där? Skiten kommer väl isf in under kolven och ner till vevaxeln? Kan ju vara ett lager som skurit. Men av gräs?Maskintok skrev:
Hur menar du under motorn?
Redigerat:
nere vid knivfästet..Träflisa skrev:Jag lyfte endast av alla kåpor som sitter över motorn så jag kunde se svänghjulet och komma åt förgasaren. Topplocket jag jag inte lossat ännu då jag inte kan tänka mig att det skulle vara ett problem just där? Skiten kommer väl isf in under kolven och ner till vevaxeln? Kan ju vara ett lager som skurit. Men av gräs?
Hur menar du under motorn?
skiten bör komma in i förbränningskammaren.. alltså ovanför kolven... du ser cylindern under topplocket...
Är det olja i?
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Går motorn trögt när den är igång eller menar du bara när du ska dra igång den med snöret? Är det hjulens drivning som är igång? Då brukar snördragningen vara trög som bara den.
Trög att dra i snöret. Trög att rotera på rotorn under när jag gör det manuellt (tändhatten av).Z Zachtionman skrev:
Den har ingen drivning på hjulen.