Min Stiga RB-DINO, som säkert är 20 år gammal nu, börjar ge upp. Det har rostat hål i plåtkåpan och den känns inte säker nu så det är dags för byte av klippare. Jag tänker inte satsa på ngn renovering av Stigan med tanke på åldern.

Sommarstugetomten är på dryga 2000 m2 varav ca 1000 m2 är gräsmatta. Det finns björkrötter, björkris och tallkottar på tomten. Dessutom är det ganska ojämnt här och där och ibland får man klippa lite blåbärsris för att de ska se OK ut på tomten. Vi pratar egentligen inte om traditionell finklippning utan snarare om att hålla gräset kort.

Fördelen med Stiga Dinon är dess knivtallrik med småknivar som viker undan vid hinder. Dessutom har den ett vettigt utkast för gräset.

Jag är ute efter en robust maskin som tål stryk och som gärna har ovan nämnda knivtallrik. Den behöver inte vara självgående. Uppsamling är inte jätteviktigt. Att den inte rostar sönder på 20 år är ett stort plus.

Vilka modeller kan funka för mig?

I övrigt kan jag nämna att jag har har röjsåg (med trimmerhuvud) för att kunna ta den tuffare växtligheten.
 
http://www.stihl.se/katalog/produkt/63610113410/MB+3+RT.html + http://www.stihl.se/katalog/produkt/69097005105/Disk-Cut.html kanske skulle vara något?

Annars Klippo Excellent S med B&S-motor

Se i vilket fall till att knivfästet är i lättmetall och inte i stål som på Partner och andra av Husqvarnakoncernens USA-tillverkade maskiner. Ett stålfäste sitter för bra så risken för en krokig motoraxel är större, speciellt med tanke på att de ofta har stor klippbredd vilket ger högre periferihastighet.

Det är även en fördel om kniven sitter med friktionsbricka istället för ett fäste med nabbar som ska gå sönder vid en smäll, det är billigare att byta friktionsbrickan. Den typen av fäste används bl.a. på Klippo, vissa Stigamodeller samt Husqvarnas svensktillverkade varianter (LB & LC-serierna).

Kolla även motormodell, på B&S så ska det vara minst 600-serien med 1" motoraxel. Honda kan funka också, visserligen är deras knivaxlar oftast 20 mm, men det verkar vara ett hårdare stål.
 
Tack för ett redigt och insatt svar! :)

Jag satt en stund ikväll och surfade runt och hittade faktiskt VIKINGS 3-hjuling. Med knivtallrik så verkar den vara riktigt vettig med tanke på hur ofta jag fastnar med min Stiga DINO på rötter och andra ojämnheter. 3-hjulingen verkar vara smidig att komma runt med. Jag tvivlar på att 3-hjulingen är ngn storsäljare så jag får kolla hur snabbt det går att få tag på en denna säsong.

Jag kollade alldeles nyss på Klippon och tror att även Champion kvalar med in med rätt BS-motor förutsatt knivtallriken som tillbehör. Något speciellt som talar för Excellent gentemot Champion?

VIKING eller Klippo? Aftonbladet eller Expressen? Jo, tjena. Det blir väl lagersaldot som avgör i slutändan, men jag kollar upp VIKING först.
 
Just det, drivning spelade ingen roll.

Det som skiljer Excellent från Champion är kniven, motorn och handtaget.

Egentligen ingen större skillnad på motorerna, Excellentens är modernare med automatchoke. Det som talar för den i ditt fall är att den inte behöver någon primerblåsa, en del som mössen brukar gnaga sönder på vintrarna om man har klipparen på landet.

Ang leveranstid så har Husqvarna slut på Klippo i lager och anger slutet av juli som leveransdatum just nu, men har ÅF hemma så är det ju lugnt. Stihl restnoterar väldigt sällan så finns inte klipparen hemma hos ÅF så bör du ha den på 1-3 dagar.
 
Redigerat:
Jag lyckades hitta en handlare med en VIKING 3-hjuling framme i affären. Manövrerbarheten är oslagbar, men jag tycker att det blir fel med drivning på en sådan pjäs när man har alla förutsättningar att för hand pusha runt med den och dra den fram och tillbaka i trixiga lägen. Jag blev lite förvånad över storlek och längd för den är klart längre än en trad. klippare. Plus för ett ställbart utkast vid klippning av högt gräs. Minus för att det ställbara utkastet är gjort i plast. Låt vara grov plast men möss gillar all plast tror jag. Jag är helt övertygad om att Stihl gör riktigt bra klippare men i detta fallet stämde inte vibbarna helt.

Vad gäller Klippon så tycker jag det är ett plus med alukåpan. Minus för avsaknad av gräsutkast. Det finns en risk att det beckar ihop under kåpan vid klippning av högt gräs. Kanske får jag grunda med röjen lite oftare framöver än vad jag gjort hittills. Nu ska man kunna demontera mulcherväggen så det kanske löser sig då. Motorerna är identiska vad jag förstod så där finns inget att jämföra mellan.

Så, jag ringde min lokala handlare på landet som var med på noterna och jag beställde en Klippo Excellent (ej självgående) med knivtallrik istf originalkniv och en extra uppsättning knivblad. Hittills har jag kört med dubbla uppsättningar knivar där jag slipar upp en uppsättning hemma före säsongen så jag alltid har fräscha knivar i maskinen när sommaren börjar, och det vill jag fortsätta med. Nu väntar jag aningens oroligt på lev.besked för han hade bara Excellent självgående hemma i affären.
 
Att utkastet är i plast behöver du inte vara orolig för, det håller garanterat. Har inte sett några gnagskador på den typen av hårdplast. Verkar vara samma material de tillverkar sin motorsågsvevhus i, och det är liknande aluminium i egenskaperna, även samma material som Klippos växellådor är tillverkade i.

Motorerna är identiska ja, men de skiljer mot Champion.

Tar du bort mulcherväggen ska det inte bli problem med igenbeckning på Klippon.

Du gjorde ett bra val i vilket fall, och varje person som faktiskt tar sig lite tid och pratar med fackhandeln istället för att köpa första bästa på Jula ska ha en eloge :)
 
Trots oroande leveranstider så kan jag hämta den tidigt nästa vecka. Tack än en gång för bra input. Det gjorde det lätt för mig att välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.