Min klippare startar men dör efter ~10 sek och kommer inte upp i varv riktigt.
Vad ska jag göra?
Tömma tanken?
Rengöra förgasaren?
Eller annat?
 
Råkade ut för samma sak med min trimmer. Det som hade hänt var att förgasaren var igensatt. En ordentlig rengöring, använder du tryckluft så blås bara på de delar som inte har membran eller andra känsliga delar..
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
Tackar! Jag gör det nu!:p
 
ChristerMyr ChristerMyr skrev:
Tackar! Jag gör det nu!:p
Skickar en bild på förgasarens fjädrar.
Som jag rengjorde i kväll
Jag ser bara 2 fjädrar, undrar om det saknas någon? Se bild; Dok3.docx
Motorn är en Briggs & Stratton, med motornummer: 12H807-0665-01. 02030656
Sitter på en Viking Linea-S
 
Det skadar nog inte att även tömma tanken, göra ren den, byta bränslefiltret samt lite ny soppa.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Det skadar nog inte att även tömma tanken, göra ren den, byta bränslefiltret samt lite ny soppa.
OK!
Har tömt tanken, men hittar inget bränslefilter.
Tack ska du ha.
 
Nu är allt rengjort!
Och motorn startar, men går jäkligt ojämnt.
Något med inställningen av förgasaren??
Undrar om det saknas någon fjäder i förgasaren??
https://www.byggahus.se/forum/attachments/dok3-docx.346330/
Borde vara bränslet som inte kommer i fram riktigt, eller??
Men jag vet ej riktigt vad det kan vara.
Kanske nåt med "motorstoppbygeln", den som gör att motorn stänger av, när man släpper bygeln??
Tacksam för hjälp!!
 
Hur har du rengjort förgasaren? Det finns ett par munstycken som är löstagbara. Det brukar vara bra att skruva ur dem och blåsa ur med tryckluft. Ibland finns justerskruvar på förgasaren. På din bild syns två justerskruvar. Det är skruvar med en fjäder på. Den övre som syns på din bild är för att ställa tomgångsvarvtalet. Den undre skulle kunna vara ett justerbart munstycke. Om du skall ta ut det för att göra rent så börja med att skruva in det i botten och räkna hur många varv du skruvar så att du kan ställa tillbaka det i samma läge. Sedan kan du skruva försiktigt på skruven med motorn igång och se om du kan få den att gå jämnare.
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur har du rengjort förgasaren? Det finns ett par munstycken som är löstagbara. Det brukar vara bra att skruva ur dem och blåsa ur med tryckluft. Ibland finns justerskruvar på förgasaren. På din bild syns två justerskruvar. Det är skruvar med en fjäder på. Den övre som syns på din bild är för att ställa tomgångsvarvtalet. Den undre skulle kunna vara ett justerbart munstycke. Om du skall ta ut det för att göra rent så börja med att skruva in det i botten och räkna hur många varv du skruvar så att du kan ställa tillbaka det i samma läge. Sedan kan du skruva försiktigt på skruven med motorn igång och se om du kan få den att gå jämnare.
Tror jag hittat problemet???
Ett brott på tändstiftskabeln!!
Gick ojämnt som f......n!!
Fixa på måndag.
Tack alla!
 
Hej igen alla!
Nu äntligen fixat problemet i min Viking Linea-S, med B&S-motor: 12H807-0665-01
Efter rengöring av förgasaren, byte av tändstift och tändstiftshatten,
så hittade jag felet.
En kortslutning av motorn.
När jag trycker in handtaget för att starta motorn, så måste en arm gå ifrån lite, för att inte orsaka kortslutning.
Jag satte fast en liten fjäder som drar tillbaka denna arm när jag ska starta.
Ska bara ställa in tomgång och justera munstycket till bränslet. Vilket kan ställa till det?
Allt funkar bra nu.
Tack alla!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Gärna en bild
 
En egenkonstruerad returfjäder på en maskin utan justerskruv på gashandtagets vajer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En motorcykels returfjäder och delar av gashandtag utan justerskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är bilderna!
Egen konstruktion på returfjädern
Finns ingen justerskruv på vajern till gashandtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.