Har ca 600m2 nysådd helt slät gräsmatta. Funderar på om jag ska köpa en handjagare istället för en motordriven. Har tidigare haft ungefär lika stor gräsmatta och motordriven gräsklippar men tycker mest det är jobbigt att vända med den (hade iof en del slänt då).

Problemet blir väl den dagen gräset har fått växa lite för mycket?

Eller vad säger ni. Hur jobbigt är det med handjagare. Blir det inte väldigt bra klippning med en cylinderklippare dessutom?
 
Tycker du ska satsa på en bra cylinderklippare! Den är tyst, det blir bra, inget krångel med motorer. Se bara till att smörja och slipa knivar. Klarar av högt gräs bra. Finns "frihjuls-klippare" då cylindern inte bromsas av hjulen. Morderna cylinderklippare är väldigt lättdragna. Kolla in testet i gds .. tror det var en gardena som var bäst för 1100kr
 
Tycker en handjagare låter som ett gott alternativ. Har använt min på 1000m2 tomt de senaste tre åren. Nackdelen är väl att det är svårt att klippa när gräset har blivit långt. Så förra veckan inhandlades en elsladdklippare med uppsamlare som komplement.

Får känslan av att en nysådd gräsmatta kanske är lite känslig för en handjagare, man måste ju trots allt trycka på lite för att klippa?

Köpte förövrigt gardena klipparen, och tycker den är av god kvalite. Någon i släkten använde en stiga variant (tror jag det var), vars plastspännen för höjdjusteringen pajade flera gånger om.
 
Tack för svaren!
Jag har möjlighet att köpa Klippo's cylinderklippare till bra pris. Men den borde väl hålla hög kvalitet. Eller har någon hört någon nackdel med denna?
 
den ser väl bra ut`? :) Klippo brukar ju ha riktigt hållbara grejer också.
 
annars så är ju en "robot klippare"ett bra alternativ me.
 
Storleken på gräsmattan känns i underkant för en så dyr investering.. Nä, visserligen bekväm och "rolig" men jag vet inte om det är värt det.
 
Hej!

Tycker det låter som en utmärkt gräsmatta för en robotgräsklippare, kör själv en Wiper http://www.wiper.se gräsmattan har aldrig varit så tät, mossfri o grann som den är nu. Jag har iofs 550 kvm gräsmatta men ganska jobbig lutning.

Det finns en maskin som har vettigt pris o lika rejäl som de automatiska, om gräsmattan har jord, stenplattor eller annat fast hinder angränsande till gräset kan Wiper Blitz kanske vara något för dig.
 
Redigerat:
Att ha en handgräsklippare och klippa gräsmattan är helt fantastiskt. Vi har haft vår gräsmatta på ca 600 kvm i 4 år nu och vi klipper gräsmattan 2 ggr per vecka med vår handgräsklippare. vi vår alltid höra hur fantastiskt fin gräsmatta vi har och de undrar vad vi gjort. vi klipper inte sönder den som man lätt gör med en motordriven klippare. vi låter gräset ligga kvar som näring och det har aldrig sätt torrt och tråkigt ut. dessutom får man veckans motion och styrketräning och en stunds samtal med grannar. slippa hörselskydd och höra barnen prata och fåglarna sjunga är ett plus till.
vi har inte någon motordriven trimmer utan skaffat en sax med långt skafft. funkar kanonbra och man slipper skada trädstammar.
ha en bra sommar
:p
 
Ett bra köp. Exakt samma klippdel som Husqvarna 540 (Novolette), men lite annorlunda handtag.

HVA flyttade tillverkningen på handjagare från Höör till Tjeckien, för Klippos motorklippare skulle tillverkas i Höörfabriken.

Tjeckienfabriken ingick i köpet av Gardena, så snart är väl Gardenas klippare också samma, så då spelar det ju ingen roll vilken man väljer :)
 
Har följt tråden i smyg och har nu gått på ert tips om en Klippo Free och efter debuten är jag nöjd. Det känns som en stabil maskin som jag tror kommer ge oss en fin matta.

//JeRo
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.