Jag har dåliga erfarenheter av klippare med chassi och hjul i plast, de går sönder.
Jag köpte en Klippo för att slippa detta, den håller garanterat men kostar en slant mer.
Köpte utan uppsamlare men med multiklipp (Mulcher?) istället, tröttnat på att tömma uppsamlaren hela tiden.

Det fina med den Klippon jag köpte är att de precis bytt till en ny typ av förgasare.
Det innebär att jag slipper byta membran till förgasaren varje år, som alltid lyckas gå sönder och då går knappt maskinen.

Vet ej vad förgasaren heter.

Den här modellen är det http://www.klippo.se/o.o.i.s?id=372&pid=21&qid=331
 
Dr.Feelgood skrev:
Julas Mcculloch [länk]
och Partners [länk] verkar vara samma gräsklippare.
Vad tycker ni? Isf så är kåpan i stål iaf.
Commet från Klippo kostar mer än det dubbla, jag har svart att motivera skillnaden i pris, det är samma tillverkare på motorn ...
Hej..
Kan inte svara på om det är exakt samma klippare..
Vi säljer Partner på företaget jag jobbar.. och just denna klipparen är en av de mest populära..
Stark motor, rejäl stålkåpa, mulching och sidoutkast..
Jag själv hade jag dock valt en med uppsamlare.. då heter modellen 6553CMSD..
Men är man då uppe i dom pengarna så hade jag valt deras 7053CMSD..
Den har samma utförande som den innan, men med en 7hk toppventilsmotor..
6,5hk motorerna och mindre är sidoventilsmotorer ifrån Partner (och jag antar att det är samma på McCulloch)
Toppventilarna ska tydligen göra klipparen kraftfullare, mer vibrationsfri och mer miljövänlig..

Kan även tillägga att vi har väldigt lite problem med Partners klippare..
Lite reklamationer med andra ord.. finns de märkena som har betydligt högre reklamations procent.
 
Jag såg på Partner och McCullochs hemsidor att båda ingår i Husqvarna Group så mycket är nog likadant på dessa maskiner.
 
Har själv erfarenhet av Partner. Funderar nu på att köpa Klippo. Fördelen med Partners chassi av plast är att klipparen inte väger mycket och inte rostar. Nackdelen är att det går sönder. Min höll precis så länge som det var garanti på chassit. Vibrerade sönder i infästningen där motorn är fäst i chassit. Motorn står och hoppar ovanpå chassit. Bara att slänga. OK, den var billig och har gått relativt problemfritt i alla år, men nu är jag beredd att satsa på något som håller i längden. Var o tittade på McGulloch i en butik och verkar vara mycket smäck i detaljerna. Icke kullagrade plasthjul, t.ex.
 
klippo ingår också i husqvarna goup som ägs av electrolux.
 
A
Husqvarna ägs inte längre av electrolux. Husqvarna har brutits ut från electrolux och är ett självständigt börsnoterat företag numera. Electrolux använder dock fortfarande Husqvarna-varumärket för en del av sina vitvaror.
 
Satsa på en lite dyrare modell av klippo, dom kan hålla hur länge som helst.
 
Vi inhandlade en klippo förra året där man kan välja mellan uppsamling och mulcher. Med en ny gräsmatta med en massa spännande växter i så föredrar vi att lägga klippet i en kompost istället för att få mer ogräs. Tömmer normalt 3-4 gånger och så har vi elstart på gräsklipparen då jag inte vill dra i några mer snören :)
Enda nackdelen är att den väger närmare 40 kg och det märks när man kör kanter och försöker luta gräsklipparen+
 
Snailman
en beprövad klippo kan nog vara bra, men tyvärr så inför de nyheter då och då, utan att testa dessa fältmässigt först, vet inte om jag råkade ut för en engångsföreteelse, men den plastdetalj som pajade på min klippare är numera gjord i metall istället, så de verkar använda sina kunder som försökskaniner...
 
Slog till på en bättre begagnad Klippo Comet S. Visserligen vill jag gärna ha gräsklippet att lägga under buskar och i rabatter, men kombi-maskinerna är bra så mycket dyrare. Jag får väl handräfsa upp det klipp jag behöver till buskarna. Eller funkar inte det när det är 'mulchat'?

Alternativet är att jag dessutom köper en handjagare med uppsamlare för att klippa dom trånga partierna som Cometen är för stor och klumpig för. Troligtvis kommer jag ändå billigare undan än om jag hade köpt en Klippo kombimaskin.
 
Sommartorparn skrev:
Eller funkar inte det när det är 'mulchat'? ... Alternativet är att jag dessutom köper en handjagare med uppsamlare för att klippa dom trånga partierna som Cometen är för stor och klumpig för.
När jag skaffade en Flymo (som jag inte rekommenderar eftersom den la av andra säsongen och det var helt omöjligt att reklamera den trots att det var fabrikationsfel) blev jag tvugnen att komplettera med liten handjagare med uppsamlare just för att kunna tillgodogöra mig klippet till kompost och täckning vid häckar. Det var en bra och fungerande lösning och jag körde bara handjagaren när jag hade behov av material. När det mulchas är det stört omöjligt att få upp något med kratta eftersom klippet är alldeles för småfördelat.
 
OK, mulchat går inte att kratta upp.

Har du någon idé om vilka handjagare som är bra och vilka man bör undvika?
 
Jag köpte den enklaste möjliga handjagare - Husqvarna tror jag det är - med uppsamlare som är lätt att lyfta av och tömma i komposten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.