Har läst artiklar o trådar men vet ändå inte.
Såhär är det. Köpte hus på gamla dar för 3 år sen. Vi är nu 62 o 65 och lite slitns. Sa direkt vi ska ha en robot, men ville göra lite rabatter o sånt först. Fick med en bensindriven gräsklippare vid husköpet av en billigare märke. Vi tycker den är tung framför allt är det drift med 1 läge och det är för fort så vi kör mest utan. Nu är jag så trött på den! Men nu finns inga robotar att köpa i vår lokala butik förväntas komma in juli/aug. Då tänker vi köper en batteridriven lätt sålänge, vilket vi även tänkt tidigare eftersom vi har en del som vi behöver det till. Men vilken djungel det är, vill helst hamna nånstans 5000kr men det ska vara lättkört drivning med bioclip och uppsamlare,. Vi har inga batterier så nu lutar det kanske åt bensindriven igen jag blir snart tokig hjälp!
 
Jag köpte en Makita DLM432 (med två batterier + laddare) för ca 5000 kr.
Fanns en mindre för strax under 4 också, men den var lite för liten/plastig tyckte jag.
Jag har både uppsamlare eller mulcherplug som val till den.

Klippte första gången för ngn helg sen. Ca 500-600 kvm gräsmatta utan problem eller batterivarningar, även om jag inte vet hur mycket mer den tar (tänker nog ladda batterierna innan nästa omgång ändå)

Klart skönt att både slippa sladd och bensin+oljud :)
 
  • Gilla
Mor Anna
  • Laddar…
Om det ändå skulle vara intressant med trimmer, häcksax, eller kanske en skruvdragare så blir kostnaden för varje maskin inte så hög ändå, även om initialkostnaden med batterier och laddare kanske avskräcker lite.
På Amazon kan man ibland göra riktigt bra fynd!
Jag köpte en Makita DLM382Z gräsklippare för 1600 kr där för en månad sen. Normalpris för en sådan är annars ca 2500.
Då hade jag visserligen redan batterier, men de batterierna använder jag även till trimmern, häcksaxen, lövblåsen och motorsågen. Alla dessa redskap underlättar trädgårdsarbete!
 
  • Gilla
Mor Anna och 1 till
  • Laddar…
Mor Anna Mor Anna skrev:
Men nu finns inga robotar att köpa i vår lokala butik förväntas komma in juli/aug
Köp på webben, dom skickar hem till dig.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Mor Anna Mor Anna skrev:
Har läst artiklar o trådar men vet ändå inte.
Såhär är det. Köpte hus på gamla dar för 3 år sen. Vi är nu 62 o 65 och lite slitns. Sa direkt vi ska ha en robot, men ville göra lite rabatter o sånt först. Fick med en bensindriven gräsklippare vid husköpet av en billigare märke. Vi tycker den är tung framför allt är det drift med 1 läge och det är för fort så vi kör mest utan. Nu är jag så trött på den! Men nu finns inga robotar att köpa i vår lokala butik förväntas komma in juli/aug. Då tänker vi köper en batteridriven lätt sålänge, vilket vi även tänkt tidigare eftersom vi har en del som vi behöver det till. Men vilken djungel det är, vill helst hamna nånstans 5000kr men det ska vara lättkört drivning med bioclip och uppsamlare,. Vi har inga batterier så nu lutar det kanske åt bensindriven igen jag blir snart tokig hjälp!
Vi har en ryobi trimmer men det är mindre batteri till den. Tittade också på den makitan men grannen har en då vi har en del mossa sa de att den är lite trög den har ju ingen drift är det något du märkt? (de är unga o pigga) Nätet ja det är ju det där med service o hjälp i början när den kanske krånglar som jag varit med om tidigare i annat hus.
P Patrik Hazard skrev:
Om det ändå skulle vara intressant med trimmer, häcksax, eller kanske en skruvdragare så blir kostnaden för varje maskin inte så hög ändå, även om initialkostnaden med batterier och laddare kanske avskräcker lite.
På Amazon kan man ibland göra riktigt bra fynd!
Jag köpte en Makita DLM382Z gräsklippare för 1600 kr där för en månad sen. Normalpris för en sådan är annars ca 2500.
Då hade jag visserligen redan batterier, men de batterierna använder jag även till trimmern, häcksaxen, lövblåsen och motorsågen. Alla dessa redskap underlättar trädgårdsarbete!
 
Tänker igen.. Har vi kört våran utan att ha i driften, borde väl det funka med den makitan då den är så mycket lättare. Optimera har xtrapris 4374kr nu tom 12e
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag köpte en Makita DLM432 (med två batterier + laddare) för ca 5000 kr.
Fanns en mindre för strax under 4 också, men den var lite för liten/plastig tyckte jag.
Jag har både uppsamlare eller mulcherplug som val till den.

Klippte första gången för ngn helg sen. Ca 500-600 kvm gräsmatta utan problem eller batterivarningar, även om jag inte vet hur mycket mer den tar (tänker nog ladda batterierna innan nästa omgång ändå)

Klart skönt att både slippa sladd och bensin+oljud :)
DLM432CT2 är det den?
 
Mor Anna Mor Anna skrev:
Vi tycker den är tung framför allt är det drift med 1 läge och det är för fort så vi kör mest utan.
Klippare där driften är eller av väldigt digitalt tycker jag är värdelösa. Typ reglage liknande detta:

Styrhandtag och reglage för gräsklippare med teknik för steglös driftkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns dock klippare med mer steglös in- och urkoppling av driften där man kontinuerligt kan styra drivningen, lite som man använder kopplingspedalen vid krypkörning. Tekniken kan heta "Auto Walk" eller något liknande. Manövreringen kan se ut ungefär så här:

Styrhandtag med Auto Walk-driftreglage till en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har eller har haft klippare från både McCulloch och Husqvarna (jag vet att varumärkena "hänger ihop") med denna teknik och tycker detta ger en mycket trevligare "körupplevelse" än klippare med mer "digital drift".
 
  • Gilla
Mor Anna
  • Laddar…
Nu framgår det ju inte hur stor tomten är men en vettig el-klippare bör du få för runt 2 lök. Jättelänge sen jag använde en sån men sladden vänjer man sig faktiskt vid. Ett tips är att göra som grannen i ett koloniområde. När det var dags att klippa så reste han stång som var kanske 3-4 meter hög med en ledad ögla högst upp. Det såg förbannat lattjo ut men han slapp i.a.f. släpa runt sladden, Men som sagt, man vänjer sig vid sladden.

Men det beror ju på tomtens yta och utformning om en sladd-klippare funkar!
 
Ca 600m2 nej någon med sladd blir det inte. Men tack för förslaget
 
Förresten, den billiga bensin-Stigan jag köpte på Jula förra året har (3 tror jag) olika hastigheter på drivningen och det tror jag knappast är unikt. Upplever att samtliga hastigheter är för långsamma så jag brukar strunta i drivningen och knuffa själv.

Poängen är hur som helst att du kanske bara råkat ut för ovanligt trist bensin-klippare. Du skriver ju själv att den är en billig på köpet-maskin!
 
B Bästerortarn skrev:
Förresten, den billiga bensin-Stigan jag köpte på Jula förra året har (3 tror jag) olika hastigheter på drivningen och det tror jag knappast är unikt. Upplever att samtliga hastigheter är för långsamma så jag brukar strunta i drivningen och knuffa själv.

Poängen är hur som helst att du kanske bara råkat ut för ovanligt trist bensin-klippare. Du skriver ju själv att den är en billig på köpet-maskin!
Jo så är det alldeles säkert! Verkar som man får mer för pengarna om man väljer bensin. Bensindriven med drift vs batteridriven utan är väl frågan nu?
 
Mor Anna Mor Anna skrev:
Vi har en ryobi trimmer men det är mindre batteri till den. Tittade också på den makitan men grannen har en då vi har en del mossa sa de att den är lite trög den har ju ingen drift är det något du märkt? (de är unga o pigga) Nätet ja det är ju det där med service o hjälp i början när den kanske krånglar som jag varit med om tidigare i annat hus.
Jag har faktiskt inte hunnit använda den än så jag vet inte om den kommer upplevas som trög.
Jag hade en lite mindre Bosch förut och den tyckte jag inte var ett dugg trög, men självklart blir det skillnad mellan en klippare som driver själv och en som behöver skjutas på.
Kan du inte få testa grannens?
 
  • Gilla
Mor Anna
  • Laddar…
Om ni funderar på en bensinklippare så slår jag ett slag för toro med deras personal pace.
Det är steglös hastighet så du kan gå så sakta du vill i princip och endå ha drivning eller så kan du gå i väldigt raskt tempo.

Fungerar genom att du har ett visstmotståndochju hårdare du trycker, eller försöker promenera fortarare så kommer hastigheten öka

Har en själv faktiskt, är inte helt nöjd med maskinen men det beror nog mest på att jag har den största recyclern (bio klipp, mulch) samt en väldigt tät gräsmatta, men jag tycker själva mulch funktionen är lite dålig. Men som sagt den är 53cm och ned så tät gräsmatta jag har så tror jag inte någon annan maskin hade fixat det np mycket bättre
 
  • Gilla
Mor Anna
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Jag har faktiskt inte hunnit använda den än så jag vet inte om den kommer upplevas som trög.
Jag hade en lite mindre Bosch förut och den tyckte jag inte var ett dugg trög, men självklart blir det skillnad mellan en klippare som driver själv och en som behöver skjutas på.
Kan du inte få testa grannens?
Jo det kan vi göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.