Y
Jag klipper ca 3 timmar varje sommarvecka i hård miljö som mina två åkare ofta går sönder utav.

Funderar på köpa en gammal Toro som har bilmotor i sig, som kommuner kör runt på.
Men dessa gamla må vara nyservade och allt och kosta runt 40 tusen, men antagligen
är deras tid snart ute också. Många säljs med trasiga bordsdrivningar som tycks vara lönlöst att lyckas laga. Känns lika korkat som när jag köpte långmilad Volvo i tro om att en bil kan man meka själv.(lådan rasade)

Funderar på köpa ett gäng handjagare och svetsa en gemensam vagn till dessa och dra efter gräsklipparen.

Robotar... Nja, då får jag nog ha flera med tanke på bilväg. Sen lär dom väl bli stulna med tanke på vägen.

Finns det inget mellanting som en normal fattiglapp har råd med? Någon mellan en villaåkrgräsklippare och storåkare? Kanske sådan ny Toro med två stora hjul? Dessa kostar ju runt 40 dom också. Ser ju helt muppiga ut dock.

* Snabb
* Stark
* Oberoende knivar som tål stötar
* Rimligt pris.. ;)
 
Cub cadet zero turn är nog den snabbaste klippare jag har kört men den är ju ganska dyr annars fyller den nog din krav
 
5800 kvm i hård miljö, är det högt gräs eller stenar eller mycket kuperad terräng det handlar om ?

Vad för klippare har du idag och vad är det som brukar rasa på dem ?
 
Y
Ena zonen har tjockt snabbt växande gräs, andra har mullvadhögar, jord, stenar, grenar, diken, grus mm.

Hyffsat modern StigaPark & Huskvarna Rider med ~105-107cm multiklippbord med 2 cylindriga motorer.

Remmar, knivar är väl det som strular mest. Funderar på byta samtliga lager och remmar oavsett skick varje höst i hopp om att få mindre strul under somrarna. Fast riktigt så kul är det inte heller. Funderar på ringvälta gräsmattorna också för få dom jämnare. Finns mycket man kan göra men bekvämast vore ju större och tåligare maskin.

Vill helst ha klippbordet framför mig för att nå under buskar och annat. vilket jag borde nämnt i önskelistan. :)
 
Med de förutsättningarna så kommer även en större maskin att kasta remmen eller bocka knivar.

Spelar egentligen ingen roll hur stor maskinen är då samma skador uppstår på dessa och reservdelar till de större maskinerna är oftast rätt mycket dyrare.

Har jobbat med en lite större maskinpark tillhörande kommunen och en kniv som går i en sten eller nåt annat med lite tyngd i kan man nästa kasta bumerang med.

Enda fördelen med en del större maskiner är att de kör på hydraulik istället för remmar, men där händer det att hydraulmotorn till kniven/knivarna lämnar in om man har otur eller så händer det att en slang börjar läcka p.g.a tryckstöten som uppstår när kniven plötsligt stannar.
 
Låter nästan mer som att du ska kolla på slyröjare/putsar? Eller det blir inte finklippt nog då kanske? Typ sån här, fast den är ju tyvärr för dyr, och förmodligen för ny för att hitta någon beg.

http://www.bbm.se/slyklippare/

Beg. minitraktor (typ Kubota) med slaghack/puts kanske? Men då gör du ju en hel del avkall på finishen på klippningen, är det ändå en villatomt så blir det kanske lite väl grovt.
 
Skulle skippa robot. Har bara 800m2 gräsmatta men den är ganska vildvuxen och min 420 känns något klen här....det funkar men jag får plocka grenar varje dag som blåst ner. Sedan finns det gropar som den fastnat i osv. Så kör på något maffigare är mitt råd. Annars åker du på att fixa en slät gräsmatta som jag måste göra...blir säkert bra när jag fyllt alla gropar osv men det är ett tag kvar...
 
Y
Ja jag har sett att Stiga erbjuder sly-aggregat till sina åkare. Inväntat att hitta en på blocket.

haha, ja sådan Canycom CMX1402 såg rätt fräck ut. Riktigt så illa har jag det dock inte. Har förövrigt slåtterkross till traktorn men är lite otympligt. :)

Nä jag vet inte, egentligen borde jag väl satsa på att göra markerna mer gräsklipparvänligt. Ihop med en snabbare och starkare klippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.