Jag har fått en skräpklippare från Rusta av mina föräldrar och de hade bara använt den 1 gång när jag fick den, har nu klippt max 10 ggr med den men fick byta ena bakhjulet då det sprack. Kvalitén känns ju allmänt smäckig men den var gratis och har iaf B&S-motor.

Problemet blev när jag klippte och vajern för självgången gick av, jag klippte längs några buskar och vajern fastnade lite och det bara small till när den gick av.
Köpte en ny vajer som jag lyckades göra för kort då jag missförstod var den skulle fästas men nu har jag satt den rätt men den driver väldigt dåligt om jag drar i den fast att kopplingsarmen är i botten, den hugger bara lite framåt.
Är det något jag kan göra åt detta eller är det bara att kasta skiten?

Själva konstruktionen är simpel, en rem som går till bakaxeln och det är en kopplingsarm som man spänner med vajern så ska den driva. Får ta ett kort om ni inte hänger med hur jag menar.

Tacksam för hjälp.
 
Testa om du kan för hand eller med ett verktyg kan dra i den rörliga armen/delen som anluter till remskivan och se om den kan spännas mer än vad den gör när reglaget med vajern är i botten. Jag gissar att vajern är något för lös/lång så att drivremmen inte blir spänd ordentligt prova spänna vajern någon centimeter.
 
Redigerat:
Det har jag testat med en skruvmejsel så armen verkligen är i botten och det blir samma resultat, den driver lite grann men inte på långa vägar tillräckligt.
Men jag misstänker när du skriver att drivremmen inte blir spänd av vajern att jag kanske dragit vajern fel för om jag drar riktigt hårt i vajern så blir remmen slakare och inte mer spänd. Vet inte riktigt hur vajern satt så det är inte omöjligt att jag gjort fel.

Ska ta ett kort på konstruktionen så kanske nån kan säga om det är feldraget eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.