Har ett nybyggt hus med en cirka 650kvm stor tomt, varav cirka 350kvm gräsmatta

Gräsmattan är 1 x stor sektion på framsidan, 1 x stor sektion på baksidan + 1 x smal passage vilken är cirka 1-2 meter bred mellan dessa. Jag har förberett med eldragning för att ha basstationen mitt i denna passage på stället där det är cirka 2 meter brett.

Jag behöver en gräsklippare som alltså går åt ena hållet varannan gång och åt andra hållet varannan gång. Finns det en sådan funktion? Sedan har jag relativt brant lutning, kanske 25 grader, på en stor sektion på baksidan så klipparen måste fixa detta med bravur.

Budget max 10tkr (cirkus)

Förslag snälla...
 
Gardena R160 har funktionerna som du behöver, kanske lite överkant stor kapacitet.
Du kan välja 2st olika fjärrsläpp antingen utefter guidekabeln eller begräsningskabeln.

Sen ska man normalt sett har basstationen vid den största ytan för att få en effektiv klippning och även söktid.

Denna klippare klarar 1600m2 och gick förra året att få för ca 13.000kr.

Finns kanske någon av de nya klipparna från Gardena som har dessa funktioner också.
 
Är du säker på att du vill lägga ner så mycket jobb och pengar för så lite klipptid? Har du haft gräsmatta förut? Vi har ungefär samma förutsättningar som du. Vi har stensatt den 2 meter breda passagen, vi har ca 50 kvm gräsmatta på framsidan och 300 på baksidan. Det tar max 40 minuter att klippa alltihopa med en billig elektrisk klippare, ca en gång i veckan (lite mer när det växer som intensivast, mer sällan när det är torrare eller kyligare väder).

En kompis köpte en robot till samma yta "för att spara tid". Den klippte ca 20 minuter varannan dag.
 
Ja, jag vill ha en robotgräsklippare. Är en Gadget guy :). Men 13 tkr är för mycket. Finns det billigare alternativ?
 
AM305/Gardena R40/50 ligger ju runt 10 tkr och kanske kunde räcka - om det inte är för brant då, specen säger 25%.

Men med 2 zoner/smal passage innebär det att basstationen bör placeras i ena zonen så att guiden kan gå från den ena till den andra zonen...
(har för mig att de små modellerna av HQ/Gardena bara kan följa guiden, inte slingan)
 
Redigerat:
peternicklas
Worx Landroid har det som du söker, kostar runt 7000:-
 
Har Landroid möjlighet att välja zooner?
 
peternicklas
Drybear skrev:
Har Landroid möjlighet att välja zooner?
Ja, det här den. Upp till 4 olika zoner klarar den. Dessutom så kantklipper den automatiskt en gång per vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.