Hej!

Har en tomt på 2900kvm varav gräs ca 1000kvm. Ungefär hälften av denna gräsyta är nu sand m.m pga av ett omfattande dräneringsarbete som nu är klart.

De ca 500kvm där det redan finns gräs så är det ganska grönt men med lite mossa och en del ogräs + att jag sådde nytt på kanske 100kvm av denna yta förra året med gräsfrön från Bauhaus (den enklaste varienten). Det ser ganska OK ut nu.

Jag har en kompis som har en minigrävare och han kommer till mig i början av september och ska köra ut 2-3 lass jord och sen ska jag så gräs.

Nu till min fråga/frågor

Är det värt att typ köpa Weibulls gräsfrön för de 500kvm som inte har något gräs alls även fast jag har sått med Bauhaus fröna förrut? Eller ska jag köra på med Bauhaus frön?

Om grävaren kör ut och planar ut jorden behöver jag gödsla den innan jag sår gräs?

Om jag sår gräs och inte ska gödsla vid sådden ska jag då gödsla någon gång innan vintern?, eller låter jag det vara tills nästa vår?

Jag kommer även att behöva fylla ut lite på vissa ställen där det finnns lite gropar m.m. Jag tänkte då köpa jord på säck från Bauhaus. Ska jag då köpa plantjord eller topdress? Jag tänkte väl köpa ca 30 säckar på 50liter/st

Borde jag kanske passa på att ta bort mossan helt från de ställen den finns och lägga nu jord där?


Jag vill ha en grön och fin gräsmatta. Priset spelar mindre roll :) (trots detta vill jag inte ha rullgräs)

Tacksam för svar.
 
yonna skrev:
Ja, det är lönt att satsa på kvalitetsgräs även om du redan nu tycker att du fått ok resultat från Bauhaus. Gräsmattan skall hålla många år och att få ett snabbt hyfsat resultat innebär inte att det blir långsiktigt bra resultat.
Lyssna på yonna. Där finns det kunskap! :)
 
Ok. DÅ blir det väl Weibulls då :)
 
Hej!
Såg att Nelson kommit med ett specialpreparerat frö av sk "Lyxvariant" som var behandlat för att etablera sig snabbare än finare grässorter normalt gör. Tänkte själv försöka med det i år och se. Det lönar sig att välja finare grässorter även om de är långsammare i starten. Gräsmattan blir hur vacker som helst efter några år och "alla" undrar hur man gör. Men nyckeln ligger oftast i normalt underhåll och finare grässorter. Snabbgroende består ofta av grovare /ljusare grässlag såsom rajgräs och liknande. Dessutom behövs mindre antal kg gräsfrö per kvm av de dyrare sorterna.
Lägg gärna ut ett lager sand först på cirka 10 cm innan jorden för att hjälpa gräsrötterna.
MVH
Caroline
 
köp rullgräs... rulla ut bara sen är det klart

inga pippifåglar som äter upp dyrfröt och inga lervällingsproblem i flera år
 
Hemmakatten
Vilken sorts gräsfrön är också beroende av vilken sorts gräsmatta du vill ha.
Skall den vara smaragdgrön och bara fin o titta på? Engelskpraktgräsmatta? Skall ungarna spela fotboll och hunden gräva ner ben? Vill du putting-green? Är det väldigt soligt och torrt där gräsmattan är? Eller kankse i norrläge och fuktigt? Är du beredd att klippa gräsmattan två ggr i veckan eller vill du helst bara klippa lite då och då?
 
Den behöver absolut inte vara smaragdgrön. Jag har nog inte så höga krav. Att den är hyfsat grön, ganska slitstark. Jag kan tänka mig att klippa gräsmattan 1 gång per vecka och jag har inga problem med att gödsla den 2-3 gånger på säsong om det krävs.

Det är ganska soligt och kanske lite torrt.

En annan sak jag undrar över är om jag ska gödsla jorden innan jag sår gräsfrön? En grävkille kommer att lägga ut ca 4 lass "A" jord och sen har jag tänkt att så gräs. Ska det gödslas eller kan jag så direkt i jorden?

Tack.
 
Jag vet inte om vi gjort rätt, men för oss har detta fungerat.
Då vi hade åker på vår tomt innan vi flyttade in harvade vi först 3 ggr med stenplockning mellan.

Sedan roundup, (känner väl till dess farlighet men även hur bra det fungerar) väntade två veckor. Plockade bort det mesta ogräset mest viktigt är det att få bort det fleråriga. (maskrosor, tistlar osv)

Sedan jordfräs, lägg på kogödsel ( 200 liter på 200 kvm) jämna nu till.
Weibullsextra green och mylla ner det med en räffsa. Vattna rejält två veckor. Varje gång du vattnar skall det vara rejält och på kvällen.

Jobbigt? Jajemen och dessutom inte helt gratis, men verkligt lite ögräs och vattnet är en liten kostnad jämfört med gräsfröerna så snåla inte.
Inte så mycket ögräs och en fin gräsmatta. Året efter är den helt ok behövs bara plocka ogräs två ggr hittils i år och då är den verkligt imponerande.
 
Förresten så ingår det fina axel och ryggmuskler ;)
Och ogräsplockningen känns rätt ok om grillen står på och en folköl står bredvid skottkärran.

När man sedan får fram kubbspelet och står där barfota så är det lätt att glömma allt jobbet och bara njuta, tur att man har "guldfisk minne" när det gäller jobbiga arbeten.
 
byggherreNR1 skrev:
Sedan roundup, (känner väl till dess farlighet men även hur bra det fungerar) väntade två veckor.
Hur fungerar det och hur sprider man ut det på en harvad yta, kanske dumma frågor men jag har aldrig använt det medlet tidigare ;)
Är det korn eller flytande och blir giftet kvar sen i marken så att det på något sätt kan vara farligt om man har småbarn eller odlar ätbart senare ???
Vi har jättemycket maskrosor och brännässlor så nåt "dundermedel" behövs tyvärr :p

//Christina.
 
Roundup är ett flytande gift som tas upp av bladen. Växten tror det är näring och drar ner det i rötterna. Tillverkaren påstår att det skall vara borta ur marken snabbt eftersom man kan odla nya grödor 7 dagar efter.

Garanterat inte bra för små barn, i vårt fall så satte jag upp ett tillfälligt staket för att skydda den lilla.

Funktionen är ypperlig, det mesta ogräset försvinner, dock inte på så kort tid som det står på instruktionen. Dock så är det samma företag som tillverkar roundup som tillverkade Agent Orange, Agent Purple osv. Använd det med andra ord mycket restriktivt.
 
Men om det tas upp av bladen hur fungerar det då om man har en yta som är harvad/fräst, där är ju alla "blad" nerfrästa i jorden??Funkar det ändå på rot/växtdelar som finns överallt i jorden och som efter bara några veckor är tillbaka :p

Det jag tänkte på när det gäller barnen var närmast tiden efter dessa två veckor, att de inte får vara i närheten under den första tiden är ju självklart men finns det rester av gift kvar även efter att den tiden gått ut ???

Skulle det vara rekommendabelt att använda på tomten innan man sår in gräsmattan för att bli av med maskrosor,brännässlor och kvickrot??

//Christina.
 
Bra fråga *ler* för vår del löste det sig rätt bra då det tar en stund att plocka all sten. Innan vi var klara hade ögräset tagit fart igen och skickat upp nya gröna kvistar.

Men nu i semestertider så kan man vara mer effektiv så då är det nog bättre att sprida roundup innan man harvar. Dock skall du vänta tills det är rejält soligt då växterna suger upp mer då.

Sedan är det viktigt att vårda gräsmattan rejält för en bra gräsmatta blir så tät att ogräset försvinner.

Vi satte ännu en del av vår gräsmatta för 1,5 veckor sedan så vi är nog de enda i sverige som uppskattar det ihållande regnet så här på sommarlovet.

 
Nån som har sått med Weibulls Villa Classic frön? Skulle vara intressant att höra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.