kan man rulla ut gräs i slutet av September ?

övervintrar gräset sedan eller hur kan det gå till?
 
oj då var detta en krånglig fråga att svara på? :surprised:
 
man kan så iallafall (gjorde det förra året)

rulla? vet inte tyvärr
 
Har själv sått för en vecka sedan, tycker det verkar vara dålig fjutt i växtkraften nu.

Kommer det bli gräs tro innan det blir kallt?
 
Våra grannar rullade ut sin" matta" i november förra året(stockholm)
I början på sommaren så såg den inte helt kry ut men har nu tagit sig.
Så nog kan du rulla ut nu.
 
De levererar ju ända ut i oktober så....
Övervintrar gör väl allt gräs :D
 
kollade igår, ca 9 dar efter sådd och det börjar komma en del små gröna strån, så det funkar alldeles utmärkt med höstsådd :D
 
jocke@nybleus.se skrev:
kollade igår, ca 9 dar efter sådd och det börjar komma en del små gröna strån, så det funkar alldeles utmärkt med höstsådd :D

haru vattnat nåt?
 
Ja fast inte speciellt mycket och bara en skvätt på kvällen. Idén är att fröna ska söka sig ned i marken för att hitta fukt, vattnar man för mycket så gör de inte det eftersom de inte behöver.

Jorden som jag sått i är anläggningsjord och den verkar bra gödslad för de jag sådde i somras växer fortfarande 1dm högre än förra årets gräs när det är dags för klippning. Och då har jag klippt det nya gräset 4 ggr :)
 
Vi rullade ut gräs mellan 17-20 September förra året i trakterna av Stockholm och det gick kanonbra! Jag har nog fått mer beröm för gräsmattan än för huset denna sommar av grannarna ;)

http://www.familjenlindstrom.se/images/gras.jpg
 
Hej!

Mina erfarenheter av höstsådd av gräs är bara bra.
Gräset hinner börja gro så till våren så växer det så det knakar. Glöm bara inte att vattna vid behov.

// Petra
 
men, hur sent på året skulle det gå bra att så?
Någon som vet?
Verkar som att det går ända fram till november, eller!?

/ Fredrik
 
Gräser växer bra så länge det är 8 grader eller varmare..

Mossa däremot växer däremot ...
 
jocke@nybleus.se skrev:
Ja fast inte speciellt mycket och bara en skvätt på kvällen. Idén är att fröna ska söka sig ned i marken för att hitta fukt, vattnar man för mycket så gör de inte det eftersom de inte behöver.
Det stämmer inte riktigt. Innan fröna har grott skall man INTE vattna på kvällen. Man vattnar vid behov på dagen. Sedan när fröna har grott och alltså bildat rötter skall man vattna på kvällen för att rötterna skall söka sig nedåt i jorden. Fröna kan svårligen söka sig nedåt ;)
 
Det här ju klart beroende på var i landet man bor men man brukar hävda att gräs växer så länge dygnsmedeltemperaturen är äver +4 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.