Hej!
Har plockat ner och satt upp en gammal kakelugn i våran tillbyggnad. Mannen som murar den är inte så lätt att kommunicera med eller få fram några resonemang/förklaringar eller liknande ifrån.
(den gamla typens introverta hantverkare som kan 1 sak - sitt jobb -.- )

Ovanför kakelugnen har snickarna förberett ett schackt för skorstenen med rätt dimensioner och placering, så tanken är väl att montera skorsten ovanifrån. MEN! Hur gör jag själva anslutningen tät ?
Det finns inte heller så mycket plats kvar att jobba ifrån, endast så man precis får in handen och lite till mellan tak och den översta kransen.


Se bifogad bild på toppen av den murade kakelugnen.
De flest skorstensatser jag sett har ju en rund anslutning för t.ex. kaminer, medans den murade som vi har är rektangulär.


T.ex. ett sånt här: https://byggaskorsten.se/butik/skor...ision-utan-lasband-paket-1-max-2930-mm-svart/
Målad kakelugn i vit färg monterad i ett nyrenoverat rum, med hål i väggen för skorsten och otät anslutning till taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toppen av en murad kakelugn med ett fyrkantigt utrymme för skorstenens anslutning, omgiven av murbruk och tegelstenar.

Skulle gärna ta emot hjälp hur jag ska ta nästa steg innan vintern gör sig allt för påmind :)
(kakelugnen murades hösten -23 så den är torkad o klar att köra igång förövrigt !)

Tack /Hampus
 
Gamla kakelugnar kan ha rökkanalen murad mot murstocken men normalt sitter väl en plåtstos som anslutning så att det kan röra sig lite. Kakelugnsmakaren gör väl jobbet klart, dvs ansluter kakelugnen mot skorstenen?
Skorstenen ansluts bakåt inte uppåt.
Öppna den runda sotluckan upptill och kika in med en ficklampa så ser du spjället och vad röken ska ta vägen in i murstocken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Gamla kakelugnar kan ha rökkanalen murad mot murstocken men normalt sitter väl en plåtstos som anslutning så att det kan röra sig lite. Kakelugnsmakaren gör väl jobbet klart, dvs ansluter kakelugnen mot skorstenen?
Skorstenen ansluts bakåt inte uppåt.
Öppna den runda sotluckan upptill och kika in med en ficklampa så ser du spjället och vad röken ska ta vägen in i murstocken.
Hej!

Kakelugnsmakaren verkar måttligt intresserad av att göra klart jobbet med anslutning tyvärr. Som sagt en något speciell herre..

Att "skorstenen ansluts bakåt och inte uppåt" förstår jag inte riktigt, finns det någon bra anledning till detta?
I nuläget har vi en kanal (låda) först skorsten som är placerad rakt ovanför våran kakelugn, kan väl inte spela någon roll? Vi har ingen murstock (just där) då kakelugnen är satt i en modern tillbyggnad av huset. Kommer att vara en separat skorsten.

Men sätta en Stos som man då murar runt för att få det tät som sedan ska anslutas till ett "skorstens-kit" låter som planen framåt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detat har jag murat själv när jag satte upp en rörspis. Här finns bilder:

[länk]
Väldigt fint gjort och trevlig tråd!

Såg att din plåt stack ut genom väggen men missade precis delen om hur den ansluts till själva murningen.
Murar man runt så det blir helt "stumt" och tätt? Funderar på hur det blir med värmeutvidgning/sprickor osv.
 
Claes Sörmland
hamph1337 hamph1337 skrev:
Väldigt fint gjort och trevlig tråd!

Såg att din plåt stack ut genom väggen men missade precis delen om hur den ansluts till själva murningen.
Murar man runt så det blir helt "stumt" och tätt? Funderar på hur det blir med värmeutvidgning/sprickor osv.
Man geggar lerbruk mellan stosen och teglet som klär den. Det är så tätt det blir s a s. Traditionen säger väl minst 3 tum tegel mellan rökkanal och utsida och lerbruk minst ena sidan för täthet. Så här såg det ut 2015 när jag just hade murat anslutningen av rörspisen. Vi tittar in genom sotluckan och ser spjället till nere höger och stosen som går rakt in i skorstensstocken:

Närbild inuti en skorstensstock, visande stosen täckt med lerbruk och spjället nere till höger, fotograferat genom sotluckan under byggprojektet 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sanningen är att alla kakelugnar läcker lite efter eldning p g a sprickorna som uppkommer från eldnings- och avkylningscyklerna. Det ingår s a s. Men traditionen är att de ska vara täta före man eldar dem första gången, det är detta som vanligen testas vid installationsbesiktningen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
hamph1337 hamph1337 skrev:
Hej!

Kakelugnsmakaren verkar måttligt intresserad av att göra klart jobbet med anslutning tyvärr. Som sagt en något speciell herre..

Att "skorstenen ansluts bakåt och inte uppåt" förstår jag inte riktigt, finns det någon bra anledning till detta?
I nuläget har vi en kanal (låda) först skorsten som är placerad rakt ovanför våran kakelugn, kan väl inte spela någon roll? Vi har ingen murstock (just där) då kakelugnen är satt i en modern tillbyggnad av huset. Kommer att vara en separat skorsten.

Men sätta en Stos som man då murar runt för att få det tät som sedan ska anslutas till ett "skorstens-kit" låter som planen framåt?
Tror jag förstår om det är en traditionell kakelugnsmakare som bara gör anslutningar mot murstock, dvs bakåt. Att ansluta uppåt utan "riktig" skorsten är inte "som man brukar göra".
Traditionella kakelugnar står framför en murstock, med ett visst mellanrum, och då går rökkanalen bakåt, in i murstocken.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ska ju sägas att ofta sker anslutningen bakåt i vinkel uppåt. Man ska egentligen inte ha en helt horisontell anslutning som jag murade för då avsätter sig sot och aska där. Nu har detta inte varit ett problem i mitt fall (kan jag säga efter dagligt eldade sen hösten 2015) men en erfaren kakelugnsmakare skulle nog rynka lite på näsan över min amatörism gissar jag.
 
  • Gilla
hamph1337 och 1 till
  • Laddar…
För att tillåta rörelse utan att det spricker kring en stos brukar eldfast garn eller motsvarande användas som tätning. Men här bör sotaren rådfrågas eftersom de ska godkänna installationen innan du får elda.
 
hamph1337 hamph1337 skrev:
Väldigt fint gjort och trevlig tråd!

Såg att din plåt stack ut genom väggen men missade precis delen om hur den ansluts till själva murningen.
Murar man runt så det blir helt "stumt" och tätt? Funderar på hur det blir med värmeutvidgning/sprickor osv.
Man kan ha stenull kring stosen. Dvs mellan Stod och tegel eller murning. 1 cm t ex.

Men stosen är plåt, kan röra sig lite, dvs böjas. Och lite ”läckage” kan tillåtas.

En ugn 2 m från eld till spjäll ökar väl ca 2 mm i höjd på 100°.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
hamph1337 hamph1337 skrev:
Väldigt fint gjort och trevlig tråd!

Såg att din plåt stack ut genom väggen men missade precis delen om hur den ansluts till själva murningen.
Murar man runt så det blir helt "stumt" och tätt? Funderar på hur det blir med värmeutvidgning/sprickor osv.
Man kan ha stenull kring stosen. Dvs mellan Stod och tegel eller murning. 1 cm t ex.

Men stosen är plåt, kan röra sig lite, dvs böjas. Och lite ”läckage” kan tillåtas.

En ugn 2 m från eld till spjäll ökar väl ca 2 mm i höjd på 100°.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska ju sägas att ofta sker anslutningen bakåt i vinkel uppåt. Man ska egentligen inte ha en helt horisontell anslutning som jag murade för då avsätter sig sot och aska där. Nu har detta inte varit ett problem i mitt fall (kan jag säga efter dagligt eldade sen hösten 2015) men en erfaren kakelugnsmakare skulle nog rynka lite på näsan över min amatörism gissar jag.
Ja vinkel uppåt är bra. Samtidigt är man sugen på att få så stor het höjd som möjligt. Det leder till högt utlopp, dvs horisontellt.
 
V ValterP skrev:
Man kan ha stenull kring stosen. Dvs mellan Stod och tegel eller murning. 1 cm t ex.

Men stosen är plåt, kan röra sig lite, dvs böjas. Och lite ”läckage” kan tillåtas.

En ugn 2 m från eld till spjäll ökar väl ca 2 mm i höjd på 100°.
Stenull kan man ju absolut ha, för värmeisolering etc. men det tätar ju inte rökgaser särdeles väl.
 
Tack för alla råd tips och information så långt.

Så om jag försöker sammanfatta det lite:

1. Vanligtvis ansluter man snett uppåt/bakåt in i murstock.
I mitt fall saknas murstock då kakelugnen är uppställd fritt i en ny tillbyggnad.
Är det då fel att ansluta en skorsten rakt ovanför, direkt vertikalt ut från huset?

2. Tätning mellan kakelugn/skorsten och därmed komma från det rektangulära tvärsnittet till ett runt tvärsnitt görs med en s.k. stos (lämplig plåt konstruktion) som sen täcks med lerbruk för tätning samt fastsättning (?).
Här kan även en ca 1cm tjock bit stenull användas för att täta/jämna ut ytan från murningen?

Jag läste vidare lite och blir lite rädd/överraskad att många verkar rekomendera att man plockar ner översta delen på ugnen innan ingrepp likt detta görs vid renovering på äldre ugnar. Kommer jag lösa att montera stos och skorsten med det givna utrymmet jag har idag?

Bifogar bild för att försöka reda ut min summering ovan :)

Diagram och bilder som visar en anslutning av skorsten till fristående kakelugn med rektangulär stos och stenullstätning samt exempel på material och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.