Ska bygga om mitt badrum (ca 5 år gammalt, men pga av "hemmafixare" med titel "Snickare" så är det mesta felbyggt inne i väggarna.).

Badrummet är ca 3 kvm (1*3m) I ena änden är dusch, i andra änden har förra ägaren byggt in ett skåp för förvaring (dom trä-färgade lådorna bredvid toalettstolen) och strax bredvid detta (utanför bild) finns en lucka in i den tvättnedkast-trumma som går genom hela huset.

Har begärt in offerter från 2 företag som varit och tittat och som sagt 2 helt olika svar då det gäller dessa lösningar.

Den ena säger att
- "Dessa 2 lösningar måste bort då det är 'hål' i tätskiktet."
medan dom andra säger
- "Det kan vi ha kvar, för det är i en annan zon, så långt bort från duschen."

Vem har rätt ?

(Bilderna är tagna stående i den dörröppning som leder in i badrummet)

6_small.jpg 7_small.jpg
 
Sådant är väl lite av en gråzon. I praktiken kan du säkert behålla dessa "hål" i tätskiktet.

Du har ju trots allt en dörr till rummet som också är ett hål i tätskiktet. Och man har ju i många våtrum en inspektionslucka till rörfördelare som kan finnas placerade inne i en vägg. Där skall man då visserligen ha ett tätt golv inne i utrymmet, så att ev. vatten som läcker kan rinna ut via ett skvallerrör, och inte ner i golvet. Men det finns inga krav på fuktskydd av hela det utrymme där rörkopplingar kan finnas. Och inspektionsluckan är ju inte tät.
 
Redigerat:
Vad är det förresten för fel? Eller vill du bara byta stil på badrummet?
 
Alltså, ska du bygga om för att du tycker det är felbyggt? är något trasig på riktigt? vattenskada? kan du befara vattenskada? lådorna vid toaletten är väl inget att bygga om för...
 
Har haft uppe detta badrum förut här på sidan.

Visar sig att allt är inbyggt, inget fel med det, men då ska man ju som hempularen skriver se till att utrymmet bakom är tätat, vilket helt "missats" här. Sedan är allt byggt med skruvkopplingar, inte heller godkänt i ett modernt badrum idag.
Skruvkopplingarna framkom vid besiktningen av huset, och jag accepterade köpet och tog upp en inspektionslucka under handfatet för att kunna ha lite koll. Visade sig ju trotts säljarens löften att jag inte kan se allt, utan bara en del. Just där jag gick in - vilket var en lyckoträff - var alla kopplingen till övriga huset. Från huvudledingen sitter altså kopplingar till köket och vidare till duschen, och troligen (då jag inte kan se) övre badrummet.
När jag så inspekterade vidare, visade det sig att toastolen satt för nära yttervägg, vilket gjort att avloppsrörer till toastolen fått en vinkel och inte satt helt på. Tätt idag, men en tickande bomb som kanske aldrig briserar.
(Som upplysning kan meddelas att även om detta med avloppet ansågs som ett uppenbart dolt fel, så blev jag rekomenderad av dom som kan lagen att inte driva det vidare, detta då "jag ju visste att det var fel i väggen då jag fått information om skruvkopplingarna och därför ska kunna tänka mig att det finns fler fel" och sedan av en utredare informerades att 10 uppenbara dolda fel som han varit informerade om fick 8 avslag. I detta landet kan jurister mer om hantverkar yrket än hantverkarna själva uppenbarligen.)

Har hållit på att spara slantar och kanske tänkt bygga om det om ca 1-3 år, men så gick den inbyggda toastolen sönder. Reglaget för att spola trillade ner i tanken och förutom att det nu inte går att spola "stort" så riskerar jag att den delen fastnar och jag får kontinuerlig spolning (vilket redan hänt en gång, men med tur gick det att ordna genom nya tryckaningar på "lilla" spolknappen). Visar sig nämligen att "Herr händig" kaklat för service luckan på toastolen. Antagligne var det snyggare så. eller så orkade han inte kapa kaklet..... Vinkelslip med kakelblad skull nog ordna detta så man kom in i servisluckan, men då jag har en tittat på en liknade toastol är det inte mycket att jobba i den där serviceluckan. Svårt att lyckas anser jag och även yrkesman. Och som sagt, den nu icke fungerande toastolen + felaktiga kopplingar (som försäkringsbolaget inte tycker om mig för) + en tickande bomb till avlopp..... Detta är bara i dom delar av väggen jag ser, gör att intresset för en god natt sömn - även om det betyder tom plånbok - gör att vi byter badrummet.
Tyvärr blir det plastmatta då budgeten inte tillåter mer.... men som sagt, en god natt sömn.

Killen har stuckit till tyskland, och enligt dolda fel kan jag få tillbaka pengarna inom en 10 års period, MEN jag måste informera säljaren om vad jag funnit 6 månader efter "fyndet". Så finns det någon som har en "Eniro" över tyskland så tas den gladerligen emot, för det är inte bara badrummet som är "Ernst-konstruktion" på !

Snyggt men helt opraktiskt !
 
Bara en tanke. OM du nu egentligen vill ha en budgetlösning just nu.

Så skulle du ju kunna riva den utskjutande delen som döljer rörkopplingarna, åtminstonde utanför duschen. Se till att ordna ett godkänt utrymme där för rören. Dvs. tät botten, skvallerrör ut så att läckor upptäcks. Och ordna en fungerande toastol. Osäker på hur problemet med avloppsröret där ser ut. Det kanske är svårt att göra rätt utan att hugga i golvet.

Och så bygg upp den döljande väggen igen, men nu med lämplig placerad inspektionslucka.

Det som då blir lite svårlöst är duschblandaren som troligen också har otillåtna kopplingar inne i väggen. Och väggen inne i duschen vill man inte riva. där får du aldrig ihop tätskikten vettigt.

Denna budgetlösning blir inte helt enligt reglerna, du kommer inte att kunna återuppbygga den rivna väggen med helt korrekt tätskikt i golv/väggvinkeln. Men försäkringsmässigt ligger du inte sämre till än nu.
 
Visst skulle man kunna småfixa och på så sätt spara slantarna lite till, men som du säger blir det ändå inte godkänt. Känner att det är bättre att göra det riktigt och bli av med HELA problemet en gång för alla. Visst, jag mister den läckra designen, men vill jag i framtiden - för jag har tänkt att leva länge i detta huset - så kan jag kakla om det och göra det snyggt. Nu behöver jag en fungerande toa.
Och sedan får jag se vad hantverkarna säger om priset, kanske inte är enormt dyrt med kaklingen istället för plastmatta.

Men först är ju frågan, vem av dom 2 har rätt ang. tätskiktet vid "lådorna" och tvättnedkastet !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.