Jag började fundera på detta igår när jag satt och tittade på vår gamla kökssoffa därhemma. På undersidan av locket sitter en gradregel en bit från vardera kortsida. Jag förstår naturligtvis att det är för att hålla ihop plankorna men fyller de ytterligare någon funktion? Idag är det ju mycket vanligt med limträskivor och de verkar ju hålla ihop bra utan gradreglar. Att det är en mycket gammal teknik förstår jag. Användes de för att man av olika skäl inte kunde limma lika bra förr? Eller är det också ett sätt att förhindra att skivan (locket, dörren eller vad det nu kan vara) buktar eller att de enkilda plankorna kupar sig? Om det är för att förhindra kupning så bör väl gradregeln ha en viss tjocklek/höjd så den inte riskerar att böjas, finns det någon tumregel? (Annars kunde man ju hyvlat den flush med brädorna men det tror jag aldrig jag sett. (Har kanske inte sett så mycket iofs. ;) )


Förutom att det kan vara ganska snyggt och kul att göra, finns det någon fördel med gradreglar framför de möjligheter vi har idag med lim, kex, dominos etc?


Jag letade nu efter en förklaring till gradregel om någon skulle undra vad det är. Då hittade jag denna förklaring:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/169639-bygga-matbord.html#post1295627
Den skall alltså vara till för att förhindra krökning. Men jag låter ovanstående fråga kvarstå, finns det andra fördelar? Vaför kröker sig inte dagens limträskivor utan gradreglar? (Eller det gör de kanske?)

Slutligen, hur går man bäst tillväga för att lägga in en gradregel? Jag kan tänka mig att man fräser spåret med lämpligt stål och sedan sågar till själva regeln på bordssågen med klingan i rätt vinkel. Finns det ideer om andra och bättre sätt? (Förr använde man väl en speciell gradhyvel?)




Sedan kom jag i mina funderingar in på ett sidospår men eftersom jag tycker det är delvis relaterat till ovanstående så tar jag det här också även om det kanske passat bättre i en annan forumdel.


En annan variant som man ofta ser på gamla enklare dörrar är att man lägger ett Z på insidan. Alltså stående brädor som hålls samman av tre brädor liggande som ett Z. Hur skall man fästa de brädorna som utgör Z på rätt sätt? Vanligtvis tycker jag mig ha sett ett spik (minst) i varje stående bräda men då förhindrar man ju rörelsen i trät, jag får inte riktigt ihop det.


Sedan läste jag i någon engelsk woodworking tidning en intensiv insändardebatt angående gångjärnens placering. Tidningen hade råkat publicera en bild där dörren var felvänd. Enligt insändarstormen efter publiceringen så stod det klart att "ALLA" vet att om man har ett Z skall gångjärnen sitta till vänster. (Gångjärnen på den sida där diagonalreglen är nedåt, skall gångjärnen vara till höger får man spegelvända Z.) Nu undrar jag om någon kan förklara varför detta är så viktigt. Jag kan inte riktigt förstå varför det har någon betydelse vilken sida gångjärnen sitter på. Jag tycker den diagonala biten borde fungera lika bra oavsett om lasten kommer uppifrån eller nerifrån. Finns det någon som kan förklara detta?
 
Angående Z:
När yttre sidan på dörren hänger ned så gör diagonalen i Z'at att nedåtrörelsen trycker på gångjärnet.
Detta gör att dörrbladet inte hänger ned.
Sätter man gångjärnen på andra sidan så finns inget (förutom spiken i dörren) som håller emot nedåtrörelsen i dörrbladets ytterkant.

I princip så räcker det att fästa brädorna på dörren i övre och nedre delen på Z'at.
Och diagonalen måste fästas i övre och nedre delen så att den inte rör sig.
Men varför begränsa sig? Bara att slå i en 3"-spik där per bräda i diagonalen med.
 
Ang. Z:
OK, det är klart. Jag tänkte som så att det inte borde spela någon roll för dörren om det trycker eller hänger i diagonalen och det gör det kanske inte heller. Men med tanke på gångjärnets infästning så är det naturligtvis bättre med tryck på det nedre gångjärnet än drag i det övre eftersom det då inte strävar efter att dra ut skruvarna ur karmen. Tack för klarläggandet, jag tänkte nog inte hela vägen.
 
Jo men, det är inte gångjärnes infästning man oroar sig över.
Utan det blir styvare med diagonalen åt "rätt" håll.
Kanske inte i en perfekt värld där alla förband är helt stumma, där blir det nog ingen skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.