Vi har två gossar på 3 resp. 6 år. De bor sen de var små i ett stort rum tillsammans på ovanvåningen men det börjar bli dags för egna rum, inte minst eftersom storebror börjat förskoleklass och behöver lite egentid.

Planen är att ovanvåningen ska renoveras och tillägnas dem. Badrummet är nyligen gjort så det ska inte röras. Bifogar tre skisser men har lite svårt att komma vidare. Jag är själv uppväxt med en ovanvåning utan allrum. Det var en korridor, syrran och jag hade vars ett rum och jag såg aldrig några problem med det. Vi lekte väl ibland med varandra men efter en viss ålder hade man ju varsitt umgänge.

Som det är nu finns det ett större rum på ca 18 kvadrat(röd vägg), ett mindre på kanske 15 (blå vägg). Dessutom har det stora två takkupor med fönster och det lilla har en takkupa med fönster. Mellan rummen finns ett allrum med takkupa med dubbelfönster.

Man tänker ju sig att allrummet kan nyttjas av båda, nån soffa, tv, osv. Sen kanske utöka det lilla en bit (grön vägg). Men då krymper allrummet och blir kanske för litet för att använda till något meningsfullt.

Alternativt gör man "korridor" där uppe med gula väggar så att rummen blir större och inget allrum finns. (gula väggar). Men då misstänker jag att den gula ytan knappast blir användbar utan blir döutrymme. Et alternativ till i blått.

Har ni några goda idéer på hur vi skulle kunna flytta väggar så det blir bra? Används allrum av era ungar gemensamt eller är det mest bråk om dem? Tänker mest på er som har barn med ca 3 år emellan. Hellre stora egna rum och inget gemensamt eller mindre egna och större gemensamt?
 
  • Arkitektonisk planritning av en ovanvåning med markerade potentiala väggar för ombyggnad och placering av barnrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en ovanvåning med två rum och ett allrum, markerade potentiella väggar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en ovanvåning med ett stort och ett mindre rum, badrum och allrum, markerade förslag på nya väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över ovanvåning med potentiell planlösning för barnrum och allrum markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle ha valt att ha ett allrum där de kan hänga med sina kompisar när de blir äldre.

Jag har äldre barn och mina vill inte sitta inne på sina rum längre när de har ett gäng kompisar här. För att de inte ska ta över hela huset, så har det varit bra med ett extra allrum för oss.

15-18 kvadrat är ändå bra storlek på barnrum. Kanske fundera på hur man kan få det så jämnt som möjligt, så att man slipper bråka om det senare. Om ni behöver förvaringsutrymme skulle en idé kunna vara att ha 3-4 garderober i det röda rummet, med dörrarna ut mot allrummet, om du förstår hur jag menar. Det skulle väl bli c:a 15 kvm i båda rummen då, kanske?
 
BirgitS
Ett allrum är bra att ha när man har gäster med barn på besök för då kan alla barnen samlas där framför en film eller liknande.

10 kvm brukar räcka bra till barnrum, då får man plats med säng, skrivbord, en garderob och lite annan förvaring.
 
Tswl Tswl skrev:
Jag skulle ha valt att ha ett allrum där de kan hänga med sina kompisar när de blir äldre.

Jag har äldre barn och mina vill inte sitta inne på sina rum längre när de har ett gäng kompisar här. För att de inte ska ta över hela huset, så har det varit bra med ett extra allrum för oss.

15-18 kvadrat är ändå bra storlek på barnrum. Kanske fundera på hur man kan få det så jämnt som möjligt, så att man slipper bråka om det senare. Om ni behöver förvaringsutrymme skulle en idé kunna vara att ha 3-4 garderober i det röda rummet, med dörrarna ut mot allrummet, om du förstår hur jag menar. Det skulle väl bli c:a 15 kvm i båda rummen då, kanske?
Hur stor åldersskillnad har ni på barnen? Tänker att 3 års skillnad kommer göra att de knappast storebror o kompisar knappast vill hänga med lillebror med/utan kompisar utan vill vara för sig själva.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hur stor åldersskillnad har ni på barnen? Tänker att 3 års skillnad kommer göra att de knappast storebror o kompisar knappast vill hänga med lillebror med/utan kompisar utan vill vara för sig själva.
Det där är nog individuellt. Vi har 3 döttrar på 9, 5 resp 1 år och här leks det "över åldersgränserna". 9-åringen och 5-åringen delar rum samt har ett stort allrum som de också delar. Vår övervåning består av deras rum, allrummet och vårt sovrum. Vi går i samma tankar som er, snart kommer de vilja ha egna rum. Mitt förslag till maken är att de 2 äldsta får varsitt riktigt rum och mini får ta allrummet. Då blir ju hennes rum en genomfart till de andra två, men innan hon är tillräckligt gammal för att förstå problemet i det så kanske vår äldsta har flyttat hemifrån. ;) Vi vuxna skulle isåfall förpassas till ett allrum vi har på nedervåningen. Det är ju något tilltalande med att ha alla barnen på samma våning och att inte ha ett barnrum för nära sitt eget sovrum. ;)
 
Jag har två pojkar med fem års mellanrum. Frågade nu den "lille" och han säger att han hade önskat så stort eget rum som möjligt. "De som har allrum på övervåningen använder det aldrig" - bland hans kompisar.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hur stor åldersskillnad har ni på barnen? Tänker att 3 års skillnad kommer göra att de knappast storebror o kompisar knappast vill hänga med lillebror med/utan kompisar utan vill vara för sig själva.
Vi har barnen inom drygt tre års spann. Och precis som du tänker så hänger inte alla med varann samtidigt hos oss heller, utan det är ett barns gäng i taget i allrummet, så att säga. Det händer att de umgås allihop, men mycket sällan.

Hos oss hängde alla med sina kompisar i sina egna rum fram till 11-12 års ålder. Sedan ville de iaf delvis sitta i en soffa i ett vardagsrum och umgås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.