Hej,
Jag har stora problem med Windows Vista, speciellt sökfunktionen. Den är fruktansvärd långsam och kommer sällan upp med vad man söker efter.
T.ex sökte jag efter "Adresser" och får då upp (som vanligt) en massa annat sk-t som inte har ett skvatt med "Adresser att göra. (Se bifogat, det är vad jag får upp!)
Med XP gick det fort och träffsäkert.
Överhuvudtaget verkar Vista till att vara en riktig flopp, trög, ologisk, resurskrävande o.s.v..
Jag funderar nu på att byta till XP igen.
Skulle inte Vista vara bättre än XP???
Finns det fler här som har problem med Vista eller är det bara jag?
 
  • Adress.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte ens haft tanken på att installera Vista, med tanke på allt skit det släpar med sig. Kör XP och det funkar klockrent.
 
Har heller aldrig kommit på tanken att köra Vista. Insåg härom dagen att vi inte ens bootat XP på över ett år och konstaterade att familjen klarar sig bra med Ubuntu som mer än väl täcker våra samlade behov.
 
Mitt Vista funkar klanderfritt och går fort.

I Vista kan du ställa in fler saker.

Så i ditt fall tror jag nog du behöver ställa in sökfunktionen lite bättre innan du söker.

Dock kräver ju Vista en bättre PC än äldre Windows-versioner gjorde.
 
Canuto: Det är inte bara du som har problem med Vista, men det beror i många fall på grund av att man måste lära om en del.

Av vad jag kunde se så handlar den där listan du får upp om adresser av olika slag, vanligen minnesadresser eller destinationsadresser för data som genereras.

Du behöver kika lite på sökfunktionen och se till att den söker bland dina dokument, och inte söker på innehållet i filerna, utan bara dess namn.
 
Tack för alla svar
Hur ställer man in sökfunktionen då?
Har försökt att hitta något om det, men icke jag hittar något!
 
Jag har Windows 2000 Pro på fyra maskiner, XP Home/Pro på två, och Vista Bus/Ultimate på två. Av dessa tycker jag absolut att Vista är det trevligaste och bästa operativsystemet.

MEN - jag skulle aldrig försöka uppgradera en gammal maskin till Vista, mina goda erfarenheter tillskriver jag det faktum att jag köpt nya maskiner med Vista som originalinstallation. Inga problem med drivers etc mao.
 
Canuto skrev:
Hej,
Jag har stora problem med Windows Vista, speciellt sökfunktionen. Den är fruktansvärd långsam och kommer sällan upp med vad man söker efter.
T.ex sökte jag efter "Adresser" och får då upp (som vanligt) en massa annat sk-t som inte har ett skvatt med "Adresser att göra. (Se bifogat, det är vad jag får upp!)
Med XP gick det fort och träffsäkert.
Överhuvudtaget verkar Vista till att vara en riktig flopp, trög, ologisk, resurskrävande o.s.v..
Jag funderar nu på att byta till XP igen.
Skulle inte Vista vara bättre än XP???
Finns det fler här som har problem med Vista eller är det bara jag?
Har du provat att använda 'startknappen' och sökrutan i startmenyn? Går betydligt snabbare än att söka i utforskaren och du får lite alternativ om du inte hittar det du söker direkt.
 
Min maskin är ny, kom med Vista Home Premium installerat. Processor AMD Athlon(tm) 64X2 Dual Core Processor 5000+ 2.60 Ghz
Ram minne 3.0 GB ; 32-bitars op. system.
Detta skall väl duga för att köra Vista?
 
Det borde det göra, men jag hade slängt in XP istället.
 
Canuto skrev:
Min maskin är ny, kom med Vista Home Premium installerat. Processor AMD Athlon(tm) 64X2 Dual Core Processor 5000+ 2.60 Ghz
Ram minne 3.0 GB ; 32-bitars op. system.
Detta skall väl duga för att köra Vista?
Det är grafikkortet som är det intressanta för Vista eftersom det låter grafikkortet sköta allt grafikjobb istället för processorn.

Se tex http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/editions/systemrequirements.mspx för en grov uppsattning av vad som krävs.
 
Swetrot skrev:
Canuto: Det är inte bara du som har problem med Vista, men det beror i många fall på grund av att man måste lära om en del.

Av vad jag kunde se så handlar den där listan du får upp om adresser av olika slag, vanligen minnesadresser eller destinationsadresser för data som genereras.

Du behöver kika lite på sökfunktionen och se till att den söker bland dina dokument, och inte söker på innehållet i filerna, utan bara dess namn.
Problemet är inte att den söker efter minnesadresser, utan du har ställt in att vista även skall söka i själva filerna. När du söker så läser den helt enkelt alla dina filer oavsett om det är en textfil eller vad det är och to fasiken att det tar tid att scanna igenom alla filerna på datorn.

Du måste ställa om så att den INTE skall söka i filer, utan bara leta efter filnamn. Jag trivs personligen med vista och har inte haft några större problem, vare sig med drivrutiner eller dylikt. Jag minns dock problemen när Xp kom, herregud vad man fick leta drivrutiner.

//Anders
 
VISTA suger !

Jag kommer köra XP så länge jag bara kan både privat och på jobbet.

Vista är slöare, sämre användarvänlighet, mindre (!?) säkerhet (en massa dialoger som man snabbt klickar bort och istället väljer "kör som admin" på allt är INTE säkerhet!), och övervakar allt och slår ned på minsta småsak som funkar utmärkt på alla andra datorer

På jobber har vi tex problem med vissa vistaburkar som inte klarar vanlig ethernetkommunikation med vår hårdvara/mjukvara. Problemet ligger i ethernetimplementationen (kom vi på efter att ha slagit av allt vad antivirus, firewalls och malicious SW removal tools heter) !

Även hemma funkar det taskigt, med problem att köra internet explorer och installera javaapplikationer osv osv

Jag har hitills inte hittat några fördelar med VISTA, utom möjligen lite snyggare utseende. Tyvärr är det dock ett måste för vissa applikationer - och det kommer bli än värre framöver tror jag när M$ släpper supporten för XP..

/K
 
URsäkta mig men vista har inget med ethernet att göra alls utan det får du ge dig på tillverkaren av drivrutinerna att göra.

Vi har vista på testmaskiner och vi har ärligt talat inte stött på några större problem alls.
De större fördelarna är just en rejäl säkerhetshöjning under skalet. Titta tex på skyddet för RPC/DCOM.
Möjligheten att kunna delegera rättigheter att isntallera specificka hårdvaror och enbart dessa gör att vi har en möjlighet att ta bort ett par hundra lokala adminstratörer.
Tycker man att UAC är irriterande bör man nog mer fundera på vad det är som gör att UAC:n reagerar. Är det dåligt skrivna appar eller varför behöver ni höga rättigheter? Vi kör på XP idag och där får användarna vanliga standard användarrättigheter och inget mer så i det perspektivet är det jämt mellan XP och vista
 
mats_o skrev:
URsäkta mig men vista har inget med ethernet att göra alls utan det får du ge dig på tillverkaren av drivrutinerna att göra.
Visst så lär det vara - vi måste bara klura ut vilka kombinationer som bangar ur . . .

Men likförbannat är det mer strul så fort Vista är inblandat - säkert delvis för att det är nytt - men det jag retar mig mest på är att det inte är gjort för användarna utan för microsoft i 1a hand..

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.