Hej

Jag såg häromdagen att det är grå fläckar på mitt tak (radhus från 70-talet). Det är främst vid ytterväggarna och fläckarna är med ca 60cm avstånd. Gissar att det är vid reglarna?

Vad kan det bero på? Vi eldar en hel del med pelletskamin. Om det är sot, varför är det vid regelavstånd? Kan det vara fukt?
 
  • Innertak med grå fläckar vid reglarna i ett radhus från 70-talet, nära en svart pelletskaminrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LinusMarton skrev:
Hej

Jag såg häromdagen att det är grå fläckar på mitt tak (radhus från 70-talet). Det är främst vid ytterväggarna och fläckarna är med ca 60cm avstånd. Gissar att det är vid reglarna?

Vad kan det bero på? Vi eldar en hel del med pelletskamin. Om det är sot, varför är det vid regelavstånd? Kan det vara fukt?
gissar att reglarna blir kalla och det blir lite kondens som binder smuts
 
S christoffer09 skrev:
gissar att reglarna blir kalla och det blir lite kondens som binder smuts
Tack för svaret! Ja det verkar stämma ungefär. Mätte med lasermätaren och noterade att det var kallare vid dessa fläckar. Fick ner handen från kattvinden och kände vid en regel. Det ligger isolering mellan reglarna men verkar inte vara isolering i den lilla fickan mellan regel och innertak. Är detta normalt? Går det att göra något åt utan att riva innertaket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.