Jag har sökt här på forumet, men ämnena har varit stängda, jag har en fråga som jag inte hittat här:
Jag har läst någonstans (minns ej var) att oranga rör har grövre godstjocklek än gråa, då borde de väl hålla längre även inomhus än de gråa? De borde ju också vara tuffare än de gråa då de kan gjutas in o ligga i ett hårt jordklimat utomhus, de gråa har det ju varmt o gott inne? :S
 
Har ställt samma fråga till folk i branschen och de säger att man kan använda gråa rör i mark även om de inte är specade för det ändamålet, har precis kopplat på ett 50-rör från luftvärmepumpen på mitt dagvattenavlopp, får se vad som händer.
 
Min erfarenhet är att:
Något fabrikat har samma plast i rören som är gråa och orange. Det var rör som är gjorda i pp-plast vill jag minnas.
Vissa gråa rör är inte gjorda för ingjutning, andra är det.
 
Jag har noterat att godstjockleken på grå rör från Rinkaby rör är betydligt tjockare än rör man köpt på K-Rauta eller Hornbach.
 
Då borde väl Rinkabys rör hålla längre, eller är det gummipackningarna som ger upp först i systemet? :S
 
Min teori är att PP (polypropen) har tjockare gods, PVC tunnare. Oavsett färg.

Protte
 
Mikael_L
Hmmm, är inte markrören specade för en lägre max-temperatur ??
 
prototypen skrev:
Min teori är att PP (polypropen) har tjockare gods, PVC tunnare. Oavsett färg.

Protte
Tvärtom, de rören jag köpt på horbach är gråa PP och är tunnare än PVC-rören jag sett, ögonmåttet är trasigt men gissar på att godstjockleken på pp-rören är 2-2.5mm.
 
H
Tompa21 skrev:
Jag har sökt här på forumet, men ämnena har varit stängda, jag har en fråga som jag inte hittat här:
Jag har läst någonstans (minns ej var) att oranga rör har grövre godstjocklek än gråa, då borde de väl hålla längre även inomhus än de gråa? De borde ju också vara tuffare än de gråa då de kan gjutas in o ligga i ett hårt jordklimat utomhus, de gråa har det ju varmt o gott inne? :S
Skicka en fråga till Upponor.
 
Det har tidigare nämnts att gråa rör hanterar det varma vattnet (från dusch/bad/tvätt) bättre men de oranga klarar kylan bättre, därför skall man inte använda orange inomhus. Hittar inte tråden just nu
 
Hur klarar de orange rören solljus? Har (som vanligt) haft lite för många projekt igång samtidigt och såg häromdagen att ett rör som legat ute i full sol blivit så solblekt att ena sidan är mer vit än orange.
Har det någon större inverkan på livslängd och tålighet?
 
Min teori är att PP (polypropen) har tjockare gods, PVC tunnare. Oavsett färg.

Protte

Tvärtom, de rören jag köpt på horbach är gråa PP och är tunnare än PVC-rören jag sett, ögonmåttet är trasigt men gissar på att godstjockleken på pp-rören är 2-2.5mm.


Kortfattat är det så att de gråa rören finns i två användningsklasser, B resp BD. Skillnaden mellan dessa är att BD-rör får, med vissa restriktioner, förläggas i mark. B-rör får inte förläggas i mark öht. Eftersom B-rören inte behöver stå pall för markförläggning tillverkas de med tunnare gods för att få ett lägre pris. Bauhaus och Hornbach säljer uteslutande B-rör så vitt jag vet.
Typexempel på godstjocklekar för rör med diam 110 mm:
B-rör: 2,7 mm
BD-rör: 3,8-4,5 mm
Markrör (orange) av PVC: 3.2 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.