Hejsan, ser detta rätt ut?

Håller på att byta lampknapp i garaget, den gamla gick direkt från denna kopplingsdosa och genom väggen till utsidan med en lampsladd till en knapp som höll på att smula sönder :eek:

Självklart glömde jag köpa en ny kopplingsdosa ska byta denm snarast, men måste få igång strömmen i garaget i dag, för jag har en frys där med älgkött i.
Annars får jag sätta wago på kontakterna så länge.

Nu till frågan, har googlat och läst på forumet, men inte kommit fram till hur jag skall koppla.
Den gamla kabeln som går till dosan är grå/svart. (möjligen har den varit vit back in the days)
Och den nya EKRK jag köpte är ju blåbrun.

Är detta rätt eller skall det kopplas tvärtom?

Lagt med en bild på nya knappen med, men där ska det vara rätt så långt jag förstår.
DSC_0295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Löste sig, det var en vit kabel och inte en grå.

Bytte då plats i kopplingsdosan till.
Svart>Brun
Vit>Blå
 
Det hade inte spelat någon roll så du hade inte behövt skifta. Däremot kan jag ge dig ett råd i all välmening, håll inte på med den här typen av jobb förrän du satt dig in i hur saker fungerar. Du tvekar kring det mest elementära har ett tveksamt kabelval samt uselt utförsnde. Så släpp inte mer vatten på kvarnarna som mal om hempularnas oförmågor, be om hjälp och lär dig vartefter.
 
Du får ju gärna utvekla mera när du totalsågar på det sättet och med den attityden.

Frågan gällde färgen för att jag inte finner någon kombination av endast 2 trådar grå/svart, det gjorde mig väldigt osäker, då är det i min värld bättre att fråga än att chansa.
Nu visade det sig att den var skitig och egentligen vit, och då löste det sig, trots att jag enligt dig är helt oförmögen.

GK100 skrev:
tveksamt kabelval
Konstigt då många menar att för synligt montage i garage så är EKRK ett bra val.

GK100 skrev:
uselt utförsnde.
På vilket sätt är det uselt?

GK100 skrev:
Så släpp inte mer vatten på kvarnarna som mal om hempularnas oförmågor, be om hjälp och lär dig vartefter.
Det är just därför jag blev medlem här och därför jag läst detta forumet över ett år innan dess, för att lära mig och för att dela med mig av det jag kan.
Tack för att du gör exempel av mig som en hemmapulare med tummen mitt i handen, eller kanske ingen tumme alls.
Fantastiskt att möta nya personer på forumet med den attityden.
 
En metalldosa som inte är skyddsjordad, verkar ju vara nymonterad dessutom med krysskruv.
Och så korta trådar så det stramar.

Jaja

Protte
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
prototypen skrev:
En metalldosa som inte är skyddsjordad, verkar ju vara nymonterad dessutom med krysskruv.
Och så korta trådar så det stramar.

Jaja

Protte
Som jag skrev så sitter den endast där temporärt. Anledningen står med.
Den skall bytas mot en ny kopplingsdosa. Men de har stängt söndagar på brägårn här.
Det byttes till nya skruvar för att den satt löst. De gamla snurrade bara inne i spånet.

Inget är slutmonterat här på bilderna, inget stramar nu och allt kablarna sitter klammrade.
 
Snigelfis skrev:
Du får ju gärna utvekla mera när du totalsågar på det sättet och med den attityden.

Frågan gällde färgen för att jag inte finner någon kombination av endast 2 trådar grå/svart, det gjorde mig väldigt osäker, då är det i min värld bättre att fråga än att chansa.
Nu visade det sig att den var skitig och egentligen vit, och då löste det sig, trots att jag enligt dig är helt oförmögen.


Konstigt då många menar att för synligt montage i garage så är EKRK ett bra val.


På vilket sätt är det uselt?


Det är just därför jag blev medlem här och därför jag läst detta forumet över ett år innan dess, för att lära mig och för att dela med mig av det jag kan.
Tack för att du gör exempel av mig som en hemmapulare med tummen mitt i handen, eller kanske ingen tumme alls.
Fantastiskt att möta nya personer på forumet med den attityden.




Färgerna.
Brun bör vara fas i din nya kabel.
Vet du vad som är fas av den vita eller svarta?

Kabelvalet:
I ett garage är förstavalet EKLK, EKK kan väljas också men det ser aldrig snyggt ut.

Uselt:
Korta ledare i dosan, tål inget drag i kabeln, biledaren spretar.

Nya strömbrytare:
Den bruna borde vara ansluten till L men det är mer av akademisk karaktär.

Det är bra att du har blivit medlem här och få konstruktiv kritik.
Ta dit en elektriker, häng över axeln och se hur han får till det, med slack och materialval.

Fantastisk att möta dig på forumet med den attityden.

Protte, självlärd genom att hänga över axeln
 
Snigelfis skrev:
Du får ju gärna utvekla mera när du totalsågar på det sättet och med den attityden.

Frågan gällde färgen för att jag inte finner någon kombination av endast 2 trådar grå/svart, det gjorde mig väldigt osäker, då är det i min värld bättre att fråga än att chansa.
Nu visade det sig att den var skitig och egentligen vit, och då löste det sig, trots att jag enligt dig är helt oförmögen.


Konstigt då många menar att för synligt montage i garage så är EKRK ett bra val.


På vilket sätt är det uselt?


Det är just därför jag blev medlem här och därför jag läst detta forumet över ett år innan dess, för att lära mig och för att dela med mig av det jag kan.
Tack för att du gör exempel av mig som en hemmapulare med tummen mitt i handen, eller kanske ingen tumme alls.
Fantastiskt att möta nya personer på forumet med den attityden.
Prototypen har ovan gett sina synpunkter och de kan jag fullt ut hålla med om. Och som jag skrev tidigare är mitt råd i all välmening, jag har svårt att se det som något med attityd i negativ mening. Sakfrågorna står fast och det får du isf ta som en totalsågning, bra att du säger dig hellre fråga än chansa det går som du vet bra att fråga här. Och EKRK är knappast vad man rekommenderar i ett garage, var har du fått det ifrån?

Om du ser till vad jag ofta skriver här finner du att jag ytterst sällan påstår att det är några större problem med hempulare. Tvärtom försöker jag alltid utgå från frågan och gå vidare därifrån i stället för att ta upp enfaldiga behörighetsresonemang eller ropa anlita elektriker. I ditt fall verkade både frågan och bilderna peka på att du inte helt fyller kraven kunskapsmässigt för jobbet du håller på med därav mitt råd.

Men då är det bara att hälsa dig välkommen till forumet och fråga på bara, låt dig inte hindras av denna smakstart som hemelpulare. :)
 
prototypen skrev:
Färgerna.
Brun bör vara fas i din nya kabel.
Vet du vad som är fas av den vita eller svarta?

Kabelvalet:
I ett garage är förstavalet EKLK, EKK kan väljas också men det ser aldrig snyggt ut.

Uselt:
Korta ledare i dosan, tål inget drag i kabeln, biledaren spretar.

Nya strömbrytare:
Den bruna borde vara ansluten till L men det är mer av akademisk karaktär.

Det är bra att du har blivit medlem här och få konstruktiv kritik.
Ta dit en elektriker, häng över axeln och se hur han får till det, med slack och materialval.

Fantastisk att möta dig på forumet med den attityden.

Protte, självlärd genom att hänga över axeln
Hej Protte.
Var främst GK100 jag tyckte hade en lite väl taskig attityd.
Dock i efterhand var jag nog lite het på gröten, kasst humör pga personliga skäl hemma.
Ber om ursäkt för detta.

Ditt svar förstår jag mer, för du hade iaf 10 sekunder extra att säga vad som du anmärkte på.

Ja den svarta är fas, och även nu brun i den nya kabeln.
Det är mer kabel i dosorna nu efter bilden togs, det varit för tight det märkte jag när jag var ut igen.
Biledaren är kopplad till jordpunkterna.

Ska ta hit elektrikern istället så får han göra om allt ordentligt.
Han ska ändå hit för att göra en extracentral i garaget med dvärgbrytare så han får lite mer att pyssla med.
 
Snigelfis skrev:
Du får ju gärna utvekla mera när du totalsågar på det sättet och med den attityden.

Frågan gällde färgen för att jag inte finner någon kombination av endast 2 trådar grå/svart, det gjorde mig väldigt osäker, då är det i min värld bättre att fråga än att chansa.
Ett stort problem är att du aldrig kan lita på färgerna och dra någon slutsats enbart utifrån detta. Det finns och har funnits många standarder och ännu fler "elektriker" som brutit mot dessa. Därför säger en ledares färg i princip ingenting. Vill du veta vad en viss ledare har för funktion måste du exempelvis mäta och/eller spåra vart den går.

Den "heligaste" färgen är gul/grön. Den får aldrig någonsin användas till annat än skyddsjord. Lik förb..at finns det massor av exempel på att "tomtar" använt den till annat. Tar du då för givet att grön/gul är skyddsjord enbart utifrån dess färg kan det gå riktigt illa.

Hoppas detta inte tas som en totalsågning utan enbart som en välmenad rekommendation att inte fokusera så mycket på vilken färg en ledare har.
 
  • Gilla
Snigelfis
  • Laddar…
Tack för alla svar :)
Ber om ursäkt för syrligheten från min sida.
Sömnbrist och matbrist kan göra mycket med en man.

Tagit åt mig av alla tips och ska ringa hit en elektriker och sedan sitta som en silkesapa på honom :D
 
Inga problem, nog ska vi få ordning på dig med. Ät! Då blir du dåsig och si, vaknar man upp pigg och fräsch.
(IKEA, En bra dag börjar med en god natts sömn, deras reklam)

Protte
 
  • Gilla
Snigelfis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.