SKulle igang med å skjøte noen 10mm og 12mm prisolrør til 12mm PEX idag. Planen var loddenipler med utvendige gjenger på prisolrørene og halvkoblinger på PEX-siden. Problemet oppsto når jeg så nærmere på prisolrørene, de var grå! Dessuten er det to lag med isolasjon, et tykt ytterst og et tynnere innerst. Ser ut som om 12mm er inklusive den innerste isolasjonen for når jeg tok av alt satt loddekoblingene veldig løst og lot seg ikke lodde. De gamle klemringskoblingene har klemringene på utsiden av den innerste isolasjonen(!). Se vedlagt bilde...

Hva slags rør er dette og hvordan går jeg enklest over til R15 utv. gjenge ?
 
  • HPIM2123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är stålprisol.
Vanliga klämmringskopplinar fungerar utmärkt till den, se bara till så du skaffar rätt stödhylsa, det skiljer någon tiondel i invändigt mått jämfört med koppar.
 
Er det i det hele tatt nødvendig med støttehylser på denne ? Stål er vel sterkere enn kobber (denne er ihvertfall langt stivere enn kobberprisol) samt at godset er 50% tykkere, ca. 1.5mm.

Ingen hylser har vært brukt før og ingen steder har det lekt, så jeg prøvde uten. Fikk tak i 12xR15 utv. nipler på Biltema til NOK 17,90. Håper de virker bra, jeg skal trykksette til ihvertfall 2 bar og teste skikkelig.
 
Går det forresten greit å bruke stålprisolen til tappevann, sammen med kobberprisol...?
 
Näe bara till värme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.